Brouwer AB Inbev heeft last van slecht weer
Bierbrouwer Anheuser-Busch InBev heeft in het derde kwartaal te lijden gehad van het slechte weer in de Verenigde Staten. Over de hele lijn werd er ruim 1 procent minder bier verkocht dan een jaar eerder.
De omzet van de biergigant groeide met 3,6 procent. De verkopen van de drie grote wereldwijd verkrijgbare merken Budweiser, Stella Artois en Corona gingen met 1,6 procent omhoog, waarbij Budweiser de zwakke broeder was met een omzetdaling. Die daling kwam grotendeels op conto van de Amerikaanse markt, daarbuiten groeide het Amerikaanse biermerk.
Ook op de Braziliaanse markt had AB InBev het zwaar. Daar nam het verkochte biervolume af met meer dan 5 procent. Wel hadden de Brazilianen een voorkeur voor premium-merken en dus ging de omzet in het grootste land van Zuid-Amerika wel omhoog.
AB InBev liet weten te verwachten dat de resultaten in Brazilië in het vierde kwart een steuntje geven aan het hele concern. Sowieso verwacht financieel directeur Felipe Dutra een „zeer sterk” vierde kwartaal.
De brutowinst ging afgelopen periode met bijna 14 procent omhoog. Daarnaast denkt AB InBev nu 3,2 miljard dollar synergievoordelen te halen uit de fusie met SABMiller. Eerder ging het bedrijf nog uit van kostenbesparingen van 2,8 miljard dollar door de samenvoeging.