Fans steken 2,5 miljoen in fietsmerk VanMoof
De Nederlandse producent van stadsfietsen VanMoof heeft via crowdfunding een bedrag opgehaald van 2,5 miljoen euro. Meer dan duizend beleggers hebben geïnvesteerd in het bedrijf, dat daarbij voorrang gaf aan mensen die al op een van zijn fietsen rondrijden. Eerder deze maand stak durfinvesteerder Slingshot al 4 miljoen euro in VanMoof.
De opbrengst van de crowdfundingactie heeft volgens oprichter Taco Carlier de verwachtingen ver overtroffen. Het bedrijf wilde minimaal 1 miljoen euro ophalen. Dat bedrag was via het platform OnePlanetCrowd binnen 48 uur binnengehaald. Na twee weken staat de teller op het maximale bedrag van van 2,5 miljoen euro en is de inschrijving gesloten.
„Door het vertrouwen van Slingshot en alle fans die geïnvesteerd hebben, kunnen we de volgende stap naar internationale groei waarmaken”, zei Carlier. VanMoof wil het geld gebruiken om de productie te verhogen, onderzoek te doen naar nieuwe technologie en wereldwijd meer en grotere winkels te openen.
VanMoof is in 2009 opgezet door de Nederlandse broers Taco en Ties Carlier. Hun fietsen slaan wereldwijd aan en hebben ook al diverse designprijzen gewonnen. De onderneming verkoopt ze onder meer via een eigen webwinkel. Ook heeft het premium-fietsmerk eigen winkels in Amsterdam, Tokio, Berlijn, Taipei en New York.
Een van de slimme snufjes die in de hippe tweewielers en e-bikes zijn verwerkt betreft een speciaal touchslot. Dat gaat alleen open bij aanraking door de rechtmatige eigenaar van de fiets. Daarnaast heeft VanMoof een traceersysteem ingebouwd, waardoor fietsen in geval van diefstal simpel opgespoord kunnen worden.