Recensie: Concerti van Telemann
Op 25 juni is herdacht dat Georg Philipp Telemann 250 jaar geleden werd geboren. Hij werkte onder meer in Leipzig, Frankfurt am Main en Hamburg.
Tijdens zijn leven werd hij beschouwd als de grootste componist van het Duitse rijksgebied. Groter dan J. S. Bach, met wie hij overigens een goede relatie had. Zijn oeuvre was zelfs omvangrijker dan dat van Bach en Händel samen… Trouwens, wie weet dat het thema van Händels beroemde ”Arrival of the Queen of Sheba” van Telemann afkomstig is? Luister maar naar het Concerto TWV 53:F1.
Die enorme productiviteit betekent echter niet dat Telemann als veelschrijver kan worden weggezet. Dat blijkt wel uit deze cd, waarop de Akademie für Alte Musik Berlin zes concerten voor verschillende bezetting heeft opgenomen. Koper- en houtblazers, strijkers, maar ook exotische instrumenten zoals mandoline, chalcedon (een soort basluit) en hakkebord. Dat laatste instrument is in ons land bekend als cymbalon en werd voornamelijk bespeeld in zigeunerkapellen die in de jaren vijftig en zestig wekelijks op de radio te horen waren.
Al deze instrumenten bezorgen de luisteraar een gevarieerd programma met concertante barokmuziek van hoog niveau. Geen routinemuziek, maar muziek die in alle opzichten origineel genoemd kan worden. Wat bijvoorbeeld opvalt, is het verschil in lengte tussen de delen. Ik vermoed dat Telemann de lengte van zijn concerten afstemde op het bevattingsvermogen van zijn publiek.
Het betreft hier een uitvoering die niets te wensen overlaat: perfect samenspel, afgewogen klankverhoudingen en een gedetailleerde afwerking maken het luisteren tot een feest.
Telemann – Concerti per molti stromenti – Akademie für Alte Musik Berlin; Harmonia Mundi (HMM 902261); € 15,99; bestellen: www.akamus.de