Tele2 scoort met goedkope onbeperkte bundel
Het nieuwe abonnement van Tele2 met onbeperkt data voor 25 euro per maand slaat goed aan in Nederland. Dat stelde topman Allison Kirkby in een toelichting op de kwartaalcijfers van het Zweedse telecombedrijf.
De goedkope mobiele abonnementen zorgden voor een aanwas van 57.000 klanten, in Nederland, na thuisland Zweden de belangrijkste markt voor Tele2. De opbrengsten uit mobiele telefonie stegen met 26 procent flink. De omzet in Nederland daalde 7 procent. Dat had te maken met een lagere omzet uit verkoop van telefoons vanwege veranderde regels op dat vlak.
Volgens Kirkby volgt de concurrentie in Nederland het voorbeeld van Tele2 met goedkope, onbeperkte bundels nog niet. KPN stopt meer inhoud in zijn bundels, T-Mobile biedt ook onbeperkte bundels aan maar voor een hogere prijs en Vodafone lijkt zich meer te focussen op T-Mobile. „Vodafone lijkt afgeleid door de fusie met Ziggo. Het is afwachten wat ze uiteindelijk gaan doen.”
Tele2 schroefde zijn winstverwachtingen voor het hele concern verder op. Voor heel 2017 rekent Tele2 nu op een brutowinst van 6,4 miljard tot 6,6 miljard kroon (663 miljoen tot 684 miljoen euro). Eerder werd nog uitgegaan van 6,2 miljard tot 6,5 miljard kroon.
De totale omzet kwam afgelopen kwartaal uit op omgerekend 777 miljoen euro, van 694 miljoen euro een jaar eerder. Onder de streep hield de onderneming in euro’s 53 miljoen over, waar vorig jaar nog een verlies van 238 miljoen werd genoteerd.