Vriendelijke Ford Fiesta spreekt aan
Het lijkt wel alsof auto’s tegenwoordig alleen nog maar groot, sportief of pompeus zijn. Wat is er tegen een vriendelijke auto? Niets, zo bewijst de splinternieuwe Ford Fiesta.
In 1976 lanceerde Ford de eerste generatie van de Fiesta: een compacte driedeurs hatchback die in heel Europa en zelfs daarbuiten een instantsucces werd. Een goede basis om op verder te bouwen. De nieuwe, vijfde generatie is inmiddels aangetreden, op een moment dat het voorgaande model nog steeds hoog in de verkooptoptien in heel Europa stond.
Geen wonder dat de ontwerpers de basisvormen van de nieuwe Fiesta nauwelijks hebben aangepast, ondanks dat de hele auto nieuw is. De grote, laaggeplaatste grille, de langgerekte koplampen, de belijning van de zijruiten en zelfs de karakterlijnen op de zijkant van de carrosserie werden rechtstreeks overgenomen.
Eigenlijk toont alleen de achterkant helemaal nieuw. De wat smalle, naast de achterruit geplaatste lichtunits hebben plaatsgemaakt voor grotere exemplaren. Die zijn horizontaal in het ontwerp opgenomen. Hierdoor krijgt de Fiesta een bredere uitstraling. Maar is de auto ook daadwerkelijk breder en groter? Ten opzichte van de bestaande versie groeide de Fiesta 7 centimeter in de lengte en net iets meer dan een hele centimeter in de breedte. Daarmee blijft de auto mooi compact.
Ford luisterde tijdens de ontwikkeling naar de eigen klanten en voerde aan de hand daarvan wijzigingen door. Zo was voorheen de waterafvoer van het dak niet goed geregeld. Bij het openen van een portier kwam niet zelden een plens water in het interieur terecht. Door een nieuwe vormgeving van het dak wordt dit ongemak voorkomen. Sommigen stoorden zich aan de ruitensproeiers op de motorkap. Die zitten voortaan onder de kap. Ook bestrijken de ruitenwissers een groter oppervlak, waar met name langere bestuurders profijt van hebben.
Geluid
Als je de voorportieren opent, komt er iets handigs tevoorschijn: een kunststof strip die een positie inneemt rond de portierrand. Hiermee worden kleine lakschades voorkomen. Bij het sluiten schuift deze weer keurig in z’n uitgangspositie terug. Een goed voorbeeld van een vernieuwing die nu eens niet elektronisch is.
Op elektronisch vlak biedt de Fiesta uiteraard alles wat het hart van de moderne automobilist begeert. Dat wordt duidelijk vanaf de bestuurderszitplaats. Gelukkig hebben de ontwerpers het aantal bedieningsknoppen flink teruggedrongen. Veel functies zijn op het aanzienlijk grotere beeldscherm van het SYNC-systeem ondergebracht. Diverse voorzieningen kunnen zelfs met de stem worden bediend. Iemand opbellen, maar ook het invoeren van een navigatiebestemming of het kiezen van een favoriet stuk muziek. Het werkt kinderlijk eenvoudig. Verder zorgt het B&O-audiosysteem voor een prachtig geluid. Het systeem is door de Deense fabrikant toegespitst op de ruimte van de Fiesta.
Binnen de lijnen
Nieuw in de Fiesta is Lane Keeping Assist. De camera die achter de spiegel tegen de voorruit zit, ziet de strepen op het wegdek. Deze informatie dient als basis om de auto op de juiste rijstrook te houden. Maar de auto blijft beslist niet zelfstandig tussen de lijnen. Als je een streep over dreigt te gaan zonder de richtingaanwijzer te gebruiken, voel je een trilling in het stuur.
De populairste uitvoering is de Titanium. Ford levert deze versie compleet met airconditioning, lichtmetalen wielen, cruisecontrol, instappen en starten zonder sleutel, mistlampen en het SYNC-systeem met spraakherkenning. Daaraan kunnen smartphones worden gekoppeld via Apple Car Play of Android Auto. Bij de Titanium horen sportiever gevormde stoelen die ook op langere ritten een weldaad vormen voor het lichaam. Ze omsluiten bovenbenen en lendenen uitstekend.
Motorisch nieuws biedt de Fiesta niet. Dat is ook niet nodig. De bestaande 3 cilinder 1 liter van 100 pk voldoet meer dan voldoende qua prestaties en blinkt vooral ook uit in het brandstofverbruik. In de praktijk is 1 op 16,5 goed haalbaar. Wie rustig aan doet, kan zelfs moeiteloos 1 op 18 bereiken. Het onderstel van de Fiesta is actief comfortabel. Sportief rijden met deze vriendelijk ogende hatchback blijkt goed mogelijk. Ford biedt met de nieuwe Fiesta een zeer concurrerend, uitstekend totaalpakket.
De prijzen beginnen bij 16.245 euro voor de 70 pk 1.1 Trend. De 1.0 Turbo Titanium komt op 19.545 euro. Voor 500 euro minder is er ook een driedeurs carrosserie.
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Titanium
Topsnelheid 183 km/u
Acceleratie 10,5 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 16,0 kilometer
CO2-uitstoot 97 g/km
Aanhanggewicht (geremd) 1000 kg
Uitstraling. Vriendelijk en modern.
Motor. De 1 liter 3 cilinder motor van 100 pk blijkt qua prestaties en verbruik de motor die het best in een moderne, compacte auto past.
Gadgets. De Fiesta zit vol met moderne technieken en herbergt handige gadgets.
Ondersteuning. Lane Keeping Assist zou de auto tussen de lijnen op de weg moeten houden. Maar in de praktijk slingert de auto daarmee van links naar rechts.