Vernieuwde Rijnbrug dubbel zo duur
De verbetering van de Rijnbrug bij Rhenen gaat tussen de 50 en de 57 miljoen euro kosten, minstens het dubbele van wat aanvankelijk was begroot. De vernieuwde brug is op z’n vroegst eind 2022 gereed.
Dat bleek woensdagavond in Rhenen tijdens een informatiebijeenkomst van de provincies Utrecht en Gelderland. Daar werden de resultaten gepresenteerd van twee studies naar de verkeersontwikkeling. Op en rond de brug staan in de spitsuren vaak lange files.
In 2012 is afgesproken dat de capaciteit op de brug zou worden vergroot met een extra wisselstrook (’s ochtends voor het verkeer vanuit de Betuwe, ’s middags voor het verkeer naar de Betuwe). Beide provincies en de gemeenten in de regio hadden daarvoor 25 miljoen euro gereserveerd.
Vorig jaar werd duidelijk dat er voor de extra wisselstrook een nieuw brugdek op de bestaande pijlers nodig is. Het bestaande brugdek is ouder dan de technische levensduur van vijftig jaar. Dat maakt het project aanzienlijk duurder.
Omdat toch een nieuw brugdek moet worden aangelegd, is nu onderzocht of het wellicht wenselijker is om de brug geschikt te maken voor tweemaal twee rijstroken in plaats van een wisselstrook (in totaal drie rijstroken).
De onderzoekers concluderen dat het voor de verkeersstromen weinig verschil maakt of de brug er een wisselstrook of twee rijstroken bij krijgt. Doorgaand verkeer maakt weinig gebruik van de brug. Van de automobilisten die dat wel doen, verplaatst 90 procent zich binnen de regio (Betuwe, Veluwe en Utrechtse Heuvelrug).
Een wisselstrook op een nieuw brugdek kost 50 miljoen euro. Financieel is er geen verschil tussen tweemaal twee rijstroken op een nieuwe brug of een wisselstrook op een brug die breed genoeg is voor tweemaal twee rijstroken. Beide opties worden beraamd op 57 miljoen euro. Volgens projectleider Jan van Lopik is een wisselstrook „wel een ingewikkeld ding”, met extra elektronica, beveiliging, steeds wijzigende bewegwijzering en extra onderhoud.
Dit najaar nemen de provincies een principebesluit welke optie wordt gekozen. Komend voorjaar volgt een definitief besluit. Dan moet er ook meer duidelijk zijn over de financiering. Daarover overlegt de provincie Utrecht, als trekker van het project, met Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en milieu. Via Rijkswaterstaat komt mogelijk 6 miljoen euro beschikbaar, dat al was uitgetrokken voor beheer en onderhoud van de bestaande brug in de komende jaren.
Er wordt volgens Van Lopik alvast begonnen met de voorbereiding van de verdere procedures. „We mogen namelijk geen tijd meer verliezen. Er wordt wel geklaagd over de bereikbaarheid van de stad Utrecht, maar de bereikbaarheid van Rhenen en omgeving is minstens zo slecht.” Voor voorbereiding en ruimtelijke procedures is circa drie jaar ingepland. De aanleg van de vernieuwde brug gaat vervolgens zo’n twee jaar duren.