Vodafone erkent geen schuld bij telefoonclaim
Heeft iemand die ooit een omstreden telefoonabonnement met ‘gratis’ mobieltje kocht recht op een vergoeding of niet? Dat blijft onduidelijk, nu Vodafone heeft besloten een proefprocedure hierover niet te laten voorkomen.
Een klant die over onterechte kosten had geklaagd, heeft „uit praktische overwegingen” meer dan 1000 euro teruggekregen, oftewel de volledige nieuwprijs van zijn mobiele telefoon plus kosten in verband met de rechtszaak. Maar Vodafone erkent aansprakelijkheid noch schuld.
Volgens claimorganisatie ConsumentenClaim volgt uit een eerdere uitspraak van de Hoge Raad dat aanbieders van telefoniediensten jarenlang de wet overtraden door te werken met all-in-prijzen, waarin geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon.
Dit soort pakketten zouden in feite een soort leningen voor de toestellen zijn, maar omdat dit nooit goed is gecommuniceerd zouden klanten die kredietovereenkomsten kunnen vernietigen. De aanbieders zouden dan bij inlevering van het toestel alle betaalde kosten voor de telefoon moeten terugbetalen.
Vodafone stelt echter dat de conclusies van de Hoge Raad niet zo simpel zijn uit te leggen. „Het is te kort door de bocht dat dit op iedere situatie van toepassing is”, aldus een zegsvrouw. Vodafone wil daarom eerst graag met branchegenoten en vertegenwoordigers van consumenten in gesprek. In praten met ConsumentenClaim heeft het telecombedrijf geen trek, omdat die claimorganisatie „commerciële belangen” zou hebben.
ConsumentenClaim werkt in de telefoonclaim samen met de Consumentenbond. Er hebben zich al 33.000 mensen gemeld die hun geld terug willen, waarvan 9500 klanten van Vodafone. Tegen T-Mobile en Tele2 lopen nog procedures. Met KPN worden gesprekken gevoerd. Klanten kunnen ook bij hun telecomaanbieder zelf aankloppen. Daarvan is in het geval van Vodafone tot nu toe alleen nog niet zoveel gebruik gemaakt.