Economie

Christelijke ondernemer worstelt met de zondagsrust

Het lijkt steeds meer vanzelfsprekend dat bedrijven op zondag doordraaien. Maar dat is geen reden om het hoofd maar in de schoot te leggen, vindt ondernemersorganisatie De Bewuste Meerwaarde (DBM). „Samen kunnen we soms mooie dingen bereiken.”

3 October 2017 11:14Gewijzigd op 16 November 2020 11:36
OTTERLO. SGP-Kamerlid Dijkgraaf: „Het risico is groot dat we stapje voor stapje steeds verder meegetrokken worden.”  beeld Bram Lubbers
OTTERLO. SGP-Kamerlid Dijkgraaf: „Het risico is groot dat we stapje voor stapje steeds verder meegetrokken worden.”  beeld Bram Lubbers

„Ik lever elk jaar oliebollen voor de oudejaarsactie van Albert Heijn. Dit jaar valt oudejaarsdag op zondag. Ze respecteren dat ik op zondag niet wil leveren en vragen me nu om dat op zaterdagmiddag te doen. Maar eigenlijk werk ik er dan toch aan mee dat die oliebollen op zondag verkocht worden. Hoe moet ik daarmee omgaan?”

Het is een van de voorbeelden uit de praktijk die op de eerste openbare bijeenkomst van DBM –maandagavond in Otterlo– ter sprake kwamen. Waar leg je de grens als je zelf de zondag in ere houdt? Christelijke ondernemers worstelen met die vraag en proberen elkaar te ondersteunen.

Een pasklaar antwoord krijgt de oliebollenmaker niet. „Dat is de verantwoordelijkheid van de supermarkt”, vindt iemand. Een melkveehouder: „Mijn melk wordt op zaterdag opgehaald, terwijl ik weet dat de fabriek die op zondag verwerkt. Als ik zou eisen dat ze mijn melk tot maandag apart houden, kan ik stoppen.”

Een uitbater van een supermarkt die op zondag gesloten is, zit aan de andere kant: „Mijn klanten vragen op maandag vers brood. Dat wordt op zondag gebakken.” Iemand reageert: „Dan moeten we ons brood alleen maar midden in de week bij je kopen.”

De aanwezigen barsten in lachen uit. Het is een kleine ontlading tijdens een discussie waarvan iedereen aanvoelt: het gaat hier om principiële zaken.

Gastspreker is SGP-Kamerlid Dijkgraaf. Hij haalt de aanzwellende stroom koopzondagen aan. Uit onderzoeken blijkt keer op keer dat de meeste ondernemers daar helemaal niet op zitten te wachten, een groot deel van het publiek ook niet en veel werknemers evenmin. En toch dendert de trein maar door. Is daar dan helemaal niets aan te doen?

„De wet eist dat gemeenten een draagvlaktoetsing uitvoeren. Dring erop aan dat daar serieus werk van wordt gemaakt. Gebruik uw contacten met politici, spreek in tijdens de raadsvergadering. Soms haalt een voorstel dan toch geen meerderheid”, adviseert Dijkgraaf.

Niet bij de pakken neerzitten is ook het devies van DBM. De vereniging werd begin 2016 door veertien reformatorische ondernemers opgericht. Groei is nu het streven. „Eind dit jaar hopen we honderd leden te hebben”, zegt Dirk Rebel van het gelijknamige adviesbureau in Woudenberg. „We verdienen ons geld in zes dagen. Maar we willen als christen ook op een positieve manier midden in de wereld staan. Dan moet je je nek durven uitsteken.”

De DBM-leden treden naar buiten met gezamenlijke advertenties en collectieve presentaties op beurzen als Naar Buiten en de Familiedagen. Bestuurslid Peter Kok, werkzaam bij de Erdee Media Groep: „We helpen elkaar met raad en daad. Ook werkzoekenden die aan de zondagsrust vasthouden kunnen bij ons terecht.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer