Economie

Roosterproblemen remmen Ryanair nauwelijks af

De personeelsproblemen afgelopen maand bij Ryanair hebben de groei van het aantal passagiers niet of nauwelijks in de weg gezeten. De Ierse luchtvaartmaatschappij vervoerde 11,8 miljoen reizigers, 10 procent meer dan een jaar eerder. Daarmee was de groei gelijk aan die in augustus.

ANP
3 October 2017 08:56Gewijzigd op 16 November 2020 11:36

De vliegtuigen van de prijsvechter zaten in september gemiddeld voor 97 procent vol. Een jaar eerder lag de bezettingsgraad, die gezien wordt als een belangrijke graadmeter van efficiëntie in de luchtvaart, op 95 procent.

Ryanair heeft in september en oktober bij elkaar 2100 vluchten moeten schrappen omdat het de roosters voor het vliegend personeel niet rond kon krijgen. Ook de komende maanden gaat een deel van de geplande vluchten niet door. Honderdduizenden reizigers zijn daarvan de dupe.

Het bedrijf zegt een oplossing te hebben gevonden voor 98 procent van de reizigers waarvan het de reisplannen in de war heeft geschopt. Zij zijn omgeboekt of hebben geld terug gekregen. „De resterende 2 procent van de getroffen klanten heeft nog geen contact met ons opgenomen”, aldus marketingdirecteur Kenny Jacobs.

Ryanair kreeg vorige week nog een tik op de vingers van toezichthouders omdat het te weinig zou ondernemen om gedupeerde passagiers te helpen. Daarop heeft het bedrijf naar eigen zeggen extra maatregelen getroffen om klanten beter te informeren over bijvoorbeeld de compensatie waar zij wettelijk gezien recht op hebben.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer