Nestlé stelt doel winstgevendheid
Nestlé heeft voor het eerst doelen voor de winstgevendheid voor de periode tot 2020 bekendgemaakt. Dat deed het grootste voedingsmiddelenbedrijf als onderdeel van zijn nieuwe strategie.
Het Zwitserse concern mikt op een onderliggende operationele winstmarge van 17,5 tot 18,5 procent in 2020. De activistische aandeelhouder Dan Loeb drong met zijn investeringsmaatschappij Third Point recent aan op een marge van 18 tot 20 procent en een verkoop van het belang in cosmeticamaker L’Oréal.
Nestlé waarschuwde onlangs nog voor een tragere omzetgroei. Voedingsmiddelenbedrijven als Nestlé hebben te maken met groeiende weerstand van consumenten tegen suikerhoudende en andere ongezonde producten. De omzet groeit dit jaar mede daardoor met het laagste tempo in ruim twintig jaar.
Topman Mark Schneider kondigde eerder al een aandeleninkoopprogramma aan om investeerders te paaien. Verder werden al investeringen in onder meer de koffiebranche aangekondigd.