Even wennen, de nieuwe Honda Civic
Wie Honda zegt, zegt Civic. De modelnaam maakt al sinds de jaren 70 deel uit van het leveringsprogramma van het Japanse merk. Maar de nieuwe Civic lijkt in niets op al zijn voorgangers.
Verdient de nieuwe Honda Civic niet een andere naam? Waar de eerste Civic nog onder de 4 meter lengte bleef en het vorige model al naar 4,37 meter groeide, breekt de nieuwe vijfdeurs alle records. De lengte bedraagt namelijk 4,52 meter. Hiermee ontstijgt de Civic voorgoed de middenklasse.
Wat vormgeving betreft toont Honda met de Civic al vele jaren durf. Ook aan de nieuweling moet je even wennen. Dat komt door de erg drukke belijning en zelfs enkele vormgevingsdetails die met elkaar in tegenspraak lijken. De harmonie ontbreekt, in eerste instantie.
Maar na enkele dagen vallen de keuzes van de ontwerpers op hun plek. De auto oogt laag, langgerekt en sportief. Het front ligt bijna op het wegdek. Bekijk je de auto op detailniveau, dan groeit snel het besef dat er over alles goed is nagedacht. De golvende lijnen op de flanken vloeien door in de achterlichten. Die verlichting vormt weer een fraai geheel met de achterspoiler. Grappig dat beide bumpers bijna een kopie van elkaar lijken.
Drukte
In het interieur hebben de ontwerpers zich mogen uitleven. De vorm van het dashboard sluit bijna naadloos op de buitenkant van de auto aan. Ook daar volop drukte, later groeit dus het besef dat alles een functie heeft. Daarmee neemt Honda wel een fors risico. Voor succesvolle verkoopcijfers kan een nieuw model beter direct aanspreken. Complimenten voor het materiaalgebruik en de afwerking in de Civic. Fraaie stiksels en metaalkleurige accenten vervolmaken het geheel.
In het interieur is goed te merken dat vooral de Europese ontwerpers van Honda zich op de Civic toelegden. Zo hebben de stoelen een voldoende lange zitting. Europeanen zijn immers langer dan Japanners. Ook zorgt het meubilair voor een prima ondersteuning.
De lange wielbasis van 2,70 meter brengt een flinke beenruimte op de achterbank met zich mee. De coupéachtige daklijn doet wellicht een bescheiden hoofdruimte achterin vermoeden, maar dat weet Honda door een uitgekiende plaatsing van de achterbank te voorkomen. Ook voor bagage is de Civic uitermate genereus: 478 tot 1245 liter. De keuze voor een in de breedte uit te trekken rolhoes kan met geen enkel voordeel worden verklaard.
Honda sluit met een grote vertraging aan bij de trend van kleine turbomotoren. Maar die eerste klap is wel meteen een daalder waard. Onder de lage neus huist een splinternieuwe 1 liter 3 cilinder turbomotor. Die is meteen goed voor een vermogen van 129 pk en een koppel van 2250 tr/min. Vanwege het grotere formaat legt de nieuwe Civic meer gewicht in de schaal. Desondanks presteert de compacte machinerie vlot. In 11,2 seconden accelereert de auto naar de 100 km/u en hij topt zelfs op het dubbele. Dan rijst meteen de vraag wat hiervan de invloed is op het brandstofverbruik. Maar ook op dat vlak laat Honda zich van zijn goede kant zien met een praktijkgemiddelde van 1 op 14,5.
Technisch biedt de Civic meer mogelijkheden. Zo kan de 1 liter naast de standaard zesbak worden gekoppeld aan een CVT. Daarnaast staat er een 4 cilinder 1,5 liter turbo goed voor 182 pk op de prijslijst en volgt binnenkort de bekende 1,6 liter diesel.
Straatje om
En nog is Honda niet klaar met de verrassingen van de Civic. Op het gebied van rijgedrag en comfort zet het model zijn beste beentje voor. De lange wielbasis is hier in het voordeel, maar de behoorlijke lage banden rondom de grote wielen zouden roet in het eten kunnen gooien. Op alle denkbare soorten ondergrond toont de auto echter het voordeel van een laag zwaartepunt, waardoor sportiviteit en comfort prima samen blijken te gaan. Dat alles zorgt ervoor dat je, nadat je van a naar b bent gereisd, vlak voor thuiskomst nog even een straatje om wilt rijden. De Civic maakt al bij al een hoogwaardige, goed doordachte indruk in een niet-alledaagse verpakking.
Dat de Honda Civic de middenklasse is ontgroeid, blijkt uit de prijslijst. De instap-S-versie begint bij 24.700 euro, terwijl deze meest complete Premium al meteen 33.220 euro op het prijskaartje heeft. De 1,5 liter start in een specifiek uitrustingsniveau Sport bij 34.150 euro. Bijzonder om te zien dat de CVT-automaat bij de 1 liter slechts 800 euro extra kost, maar dat er bij de 1.5 maar liefst 2160 euro moet worden bijbetaald. Dat verschil zit vooral in de bpm. Honda levert behalve de vijfdeurs- ook een vierdeurssedan. Die is er op dit moment louter als 1.5 vanaf 32.620 euro. De prijzen van de dieselversie worden later bekendgemaakt.
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Topsnelheid 203 km/u
Acceleratie 11,2 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 14,5 kilometer
CO2-uitstoot 117 g/km
Aanhanggewicht (geremd) 1200 kg
Vormgeving. Afwijkende, gedurfde vormgeving. De auto oogt langgerekt en sportief.
Motor. De 1 liter turbo presteert vlot, is mooi stil en zuinig.
Ruimte. Veel binnenruimte. Zelfs de hoogte boven de achterbank is helemaal in orde.
Rolhoes. De forse bagageruimte wordt aan het oog onttrokken door een in de breedte uitrolbare hoes en een gedeeltelijke afdekking aan de achterklep.