Prijzenslag kost supermarkten 10 miljoen winst
De prijzenslag kost de supermarkten op jaarbasis 500 miljoen euro aan brutowinst. Per week komt dat neer op 10 miljoen euro winstderving, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
De supermarkten draaiden vorig jaar een omzet van 24,9 miljard euro. Dat is 2 procent meer dan in 2002. Door de prijzenslag werd de „magische omzetgrens" van de 25 miljard euro net niet behaald, aldus de koepelorganisatie van alle supermarkten in Nederland in haar jaarverslag.
Volgens het CBL ging het de branche vooral in de eerste helft van 2003 voor de wind. Ook in de warme zomermaanden ging het goed, mede door de sterk gestegen prijzen in de horeca: „De picknick werd in ere hersteld."
Eind oktober kwam de klad erin toen de prijzenoorlog losbarstte. Die duurt tot op de dag van vandaag voort. Reden voor het CBL om de verwachtingen voor 2004 minder rooskleurig in te schatten. Toch verwacht de organisatie voor de totale branche ook in 2004 een lichte groei.