Verkeersdrempel alleen bestemd voor hardrijders
Een verkeersdrempel kent wel wat overeenkomsten met een pedagogische tik. Automobilisten die zich niet aan de maximumsnelheid houden, krijgen een onprettige dreun te verwerken. Wie niet luisteren wil, moet maar voelen.
Probleem is wel dat ook de automobilist die zich aan de snelheid houdt onaangenaam heen en weer schudt. Niet zelden is een drempel op een 60 kilometerweg pas fatsoenlijk te passeren als de teller 40 aanwijst. De Spaanse firma Badennova heeft daar iets op gevonden. Haar met vloeistof gevulde verkeersdrempel vormt voor een auto die zich aan de snelheid houdt nauwelijks een obstakel. De wielen zakken er iets in weg, alsof je over een kussen rijdt.
Hotsenbotsend
Dat verandert als een auto te hard passeert. Op dat moment gedraagt de vloeistof in de drempel zich even als een vaste stof. De drempel zet zich als het ware schrap en vormt een flinke barrière die alleen hotsend en botsend genomen kan worden.
De grondlegger van Badennova –Jose Aguilera– maakt voor zijn uitvinding gebruik van de fascinerende eigenschappen van een niet-newtoniaanse vloeistof. Dat is een vloeistof die zich als een vaste stof gedraagt als er druk op wordt uitgeoefend.
Dat klinkt als toverij, maar is in de keuken met een pakje maïzenapoeder en een kopje water zelf uit te proberen. Een maïzenapapje met weinig poeder is makkelijk om te roeren, maar hoe dikker de pap wordt, des te lastiger het wordt. Langzaam roeren is wél mogelijk, maar zodra er te veel druk op het papje wordt uitgeoefend, verandert het in een vaste stof. Dat komt doordat het water dat zich tussen de maïzenadeeltjes bevindt, er door de druk even tussenuit wordt geperst.
Iets vergelijkbaars treedt er op bij lopen op het strand langs de vloedlijn. Bij elke voetstap wordt het water uit het natte zand weggeduwd en zie je even een droge plek verschijnen.
Kleefstof
Het effect is zo sterk dat je van de dikke maïzenapap een keiharde bal kunt kneden die je zelfs kunt breken. Maar zodra je met de handen geen druk meer uitoefent op de bal, loopt de maïzenapap weer tussen je vingers door.
De drempel die Aguilera heeft ontworpen, is eenvoudig, en dat houdt de kosten laag. De met vloeistof gevulde drempel bestaat uit flexibel plastic en wordt met kleefstof op de straat bevestigt.
Opdoffer
Het Zweedse bedrijf Edeva heeft een verkeersdrempel ontworpen met een vergelijkbaar effect, maar de werking is heel anders. De Actibump bestaat uit een metalen plaat die in het wegdek is weggewerkt en normaal gesproken nauwelijks voelbaar is. Pas als er een auto te hard overheen rijdt, zakt de metalen plaat een paar centimeter omlaag en krijgt het voertuig een fikse opdoffer.
De Actibump krijgt de snelheidsinformatie van een systeem met radarlussen dat de snelheid van het passerend verkeer automatisch registreert en doorgeeft. Een doeltreffende en nauwkeurige methode, maar wel een stuk prijziger dan zijn Spaanse concurrent.