Aantal tv-aansluitingen blijft dalen
Het aantal tv-aansluitingen in Nederland blijft dalen. In totaal zijn er na de eerste helft van dit jaar nog een kleine 7,4 miljoen aansluitingen, 0,3 procent minder dan na het eerste kwartaal van 2017, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Telecompaper. Het aantal tv-aansluitingen daalt al 2,5 jaar. Telecompaper denkt dat de omzet vanaf 2019 ook gaat dalen.
De meeste televisieaansluitingen gaan via de kabel. Het gaat dan om ruim 57 procent. Televisie via de telefoonlijn is met 19 procent fors kleiner. Glasvezel is met 15,5 procent de derde techniek.
VodafoneZiggo blijft de grootste partij op de tv-markt met 60,2 pocent van de totale marktomzet van 455 miljoen euro. Dat is een iets kleiner marktaandeel dan vorig kwartaal. KPN was de tweede partij met 27 procent van de markt, een kleine stijging van zijn marktaandeel.