Truck op stroom begint aan serieuze opmars
Niemand kijkt meer op van een volledig elektrische auto op de weg. Een elektrisch aangedreven vrachtwagen is echter een bezienswaardigheid. Als het aan Transport en Logistiek Nederland (TLN) ligt, gaat dit snel veranderen. De brancheorganisatie liet maandag weten dat goederenvervoer in grotere binnensteden vanaf 2025 alleen nog elektrisch mag gebeuren. De opmars van trucks op stroom is begonnen.
Toegegeven, er rijden al enkele elektrische vrachtwagens rond. Zo nam Boonstra Transport uit het Friese Haulerwijk in mei van dit jaar een 44 tons elektrische vrachtwagen in gebruik. Het is de eerste ter wereld in deze gewichtsklasse, stelde Boonstra bij de introductie. Het gaat om een door Ginaf in Veenendaal omgebouwde dieseltruck.
Wat kleinere omgebouwde exemplaren, tot 26 ton, rijden al wat langer rond. Heineken begon ermee in 2013 en andere grote bedrijven, zoals Albert Heijn, volgden het groene voorbeeld. Deze zogeheten early adopters kiezen voor elektrisch vervoer vanuit strategisch belang, vanuit hun identiteit waarin duurzaamheid een belangrijke plek heeft of vanuit een passie voor duurzaamheid, zeggen onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam. Want economisch redabel is een elektrische truck allerminst.
Neem alleen al de afschrijving. Bij een conventionele dieseltruck is die goed te berekenen, maar met een vrachtwagen op stroom is het maar afwachten wat de restwaarde is. Ook zijn deze voertuigen beperkt in de mogelijkheden, waarbij de actieradius wel het grootste struikelblok is. De elektrische vrachtwagens die nu rondrijden, komen niet verder dan 130 kilometer. En dan moet de vracht niet al te zwaar zijn.
Maar de ontwikkelingen gaan door. De Amerikaanse motorfabrikant Cummins presenteerde eind vorige week de eerste volledig ontwikkelde elektrisch aangedreven vrachtwagen ter wereld, dus geen omgebouwd exemplaar. Daarmee steekt de leverancier van onder meer maritieme diesel- en gasmotoren het eveneens Amerikaanse Tesla de loef af. Tesla werkt sinds vorig jaar koortsachtig aan een elektrische truck en zegde toe deze maand het model te zullen presenteren aan het grote publiek. Wat Cummins betreft zijn ze dus nét te laat.
De 34 tons Aeos distributietruck van Cummins kan zo’n 160 kilometer ver rijden op één acculading. Met een extra accupakket is dit volgens de fabrikant uit te breiden naar 480 kilometer. Dat lijkt veel, maar een buitenlandchauffeur die op een tank diesel zo’n 1200 kilometer kan rijden, moet er niet aan denken om elke pakweg 400 kilometer te moeten ‘tanken’.
Om die reden richt de Nederlandse fabrikant DAF zijn pijlen niet allereerst op volledig elektrisch rijden, maar op hybride techniek: een schone diesel in combinatie met een elektromotor. Dat lijkt voor nu dan ook een slimme route.
Maar… laten we eerst Tesla afwachten. Eerder zette het bedrijf de autowereld op z’n kop met de komst van het volledig elektrische Model S. Dat kunststukje wil het graag herhalen in de truckwereld.