LAKS: Scholen communiceren slecht over examens
Docenten informeren hun leerlingen onzorgvuldig over de inhoud van de eindexamens. Dat constateerde het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) donderdag op de voorlaatste dag van de examenperiode.
Aanleiding voor de zorgen van het LAKS is onder meer het eindexamen aardrijkskunde voor de havo op donderdag. Veel kandidaten klaagden over de examenthema’s waarover ze verkeerd waren voorgelicht. „Dat is onzorgvuldig. We zien het steeds vaker en het is toch duidelijk een belangrijke taak van de school", verklaarde een woordvoerder van het LAKS.
Het LAKS krijgt jaarlijks voorafgaand aan de examens veel vragen van scholieren over wat ze moeten kennen en kunnen. Informatie over de examenonderwerpen is weliswaar beschikbaar, maar lastig vindbaar op internet, stelt het Komitee. Hoewel het LAKS het niet beschouwt als zijn taak, wil het komend jaar met een campagne en internetpagina zorgen voor betere informatie.
In totaal kreeg het LAKS over het examen aardrijkskunde 5000 klachten. Veel deelnemers waren verder gefrustreerd over het gebrek aan vragen naar feiten en de vele vragen die de leerlingen moesten opzoeken. „Dat is vervelend als je veel energie en tijd in je studie hebt gestoken."
Uitschieters op donderdag waren verder het vwo–examen Frans (500 klachten) en de havo–examens wiskunde B (ruim 2000 klachten). Beide examens waren volgens velen te lang. De laatste vraag uit het examen Frans was waarschijnlijk verkeerd gesteld en veroorzaakte veel verwarring.
Woensdag brak het totaal aantal klachten het oude record uit 2002. Het nieuwe recordaantal steeg donderdag met nog een klein aantal examens te gaan tot bijna 78.000.