Economie

Nederlanders kopen weer meer online

Nederlandse consumenten kopen meer en meer producten en diensten via internet. In het eerste halfjaar van 2017 groeiden de online bestedingen met 13 procent tot 10,66 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder, becijfert marktonderzoeksbureau GfK.

ANP
1 September 2017 06:48Gewijzigd op 16 November 2020 11:21

Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor die het bureau maakt in opdracht van de branche, doen consumenten inmiddels bijna een kwart (23 procent) van al hun bestedingen online. Het meeste geld, 5,89 miljard euro gaat naar producten. De overige 4,77 miljard euro geven mensen uit aan diensten, variërend van vliegreizen tot verzekeringen. De grootste procentuele groei zat het afgelopen halfjaar in speelgoed (43 procent meer) en schoonheids- en verzorgingsproducten (plus 41 procent).

Volgens directeur Wijnand Jongen van ondernemersorganisatie Thuiswinkel.org laten de cijfers zien dat „nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen”. In fysieke winkels zit nauwelijks groei, op enkele uitzonderingen na. Woonwinkels doen bijvoorbeeld wel goede zaken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer