Minder fysieke, meer onlinekledingzaken
Het aantal kledingwinkels in het straatbeeld daalt, maar het aantal bedrijven dat online kleding verkoopt neemt toe. Door deze verschuiving hebben steeds minder mensen een baan in de kledingwinkelbranche. Dat bleek dinsdag uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Het aantal fysieke kledingzaken –het CBS telt bedrijven met meer vestigingen één keer mee– is sinds 2013 met 9 procent afgenomen tot 9020. Het aantal winkels dat uitsluitend via internet verkoopt, nam in dezelfde periode met 75 procent toe naar 8720. Het totale aantal kledingzaken in Nederland is hierdoor met 19 procent toegenomen tot 17.740.
De daling van het aantal fysieke winkels is bij alle soorten kledingzaken te zien (zie grafiek). Bij winkels in baby- en kinderkleding was de afname met 23 procent het grootst. Consumenten kopen kleding en modeartikelen steeds vaker via internet, constateert het CBS. De onlinedetailhandelsomzet van deze artikelen is in 2016 met bijna 15 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Dit in tegenstelling tot de winkelverkopen, die bijna 2 procent lager waren dan een jaar eerder.
Toch wordt de meeste kleding nog altijd in de winkel gekocht. Online had in 2015 (het CBS meldt geen recenter cijfer) een aandeel van nog geen 10 procent in de totale omzet in de branche.
De werkgelegenheid in de sector neemt af. Het aantal werkenden bij de fysieke kledingwinkels is sinds 2013 met ruim 6000 (10 procent) gedaald. Onlinekledingzaken bieden aan 3500 mensen meer werk.