„Air Berlin laat klanten met kosten zitten”
Het failliete Air Berlin laat zijn klanten in de steek. Dat vindt reisbranchevereniging ANVR. De Duitse luchtvaartmaatschappij vliegt weliswaar nog door, maar klanten die nog geld tegoed hebben krijgen nul op het rekest.
Ook opgebouwde vliegmiles in het spaarprogramma zijn waardeloos geworden. Bovendien weigert Air Berlin een garantiebedrag te plaatsen bij de internationale luchtvaartautoriteit IATA. Daardoor zitten klanten die in het buitenland zijn in onzekerheid over hun terugreis als de stekker definitief uit Air Berlin wordt getrokken.
Verder ligt het gevaar op de loer dat grote delen van Air Berlin door Lufthansa worden opgeslokt, waardoor die luchtvaartmaatschappij wel erg machtig wordt in Duitsland. Minder concurrentie is slecht voor de consument, stelt de branchevereniging.
De ANVR wijst er verder op dat reizigers die losse tickets boeken minder bescherming hebben dan mensen die een pakketreis boeken. Pakketreizen die via een ANVR-touroperator worden geboekt vallen onder het garantiefonds SGR, maar dat geldt niet voor losse vliegreizen. De ANVR wil dat de Europese Unie garanties verplicht stelt voor de hele vliegbranche.