Binnenland

Ouderen kraken pinbeleid bank

Ouderen en visueel gehandicapten hebben forse kritiek op de afnemende dienstverlening van de banken. Veel banken hanteren een minimumbedrag van 500 tot 1250 euro voor geldopnames aan de balie. Ouderen voelen zich bedreigd bij het pinnen buiten. Bovendien zijn veel geldautomaten niet geschikt voor visueel gehandicapten.

Binnenlandredactie
27 February 2002 12:57Gewijzigd op 13 November 2020 23:26

Dat blijkt uit het rapport ”De balie geld(t) niet meer…?”, dat dinsdagmiddag werd aangeboden aan minister Zalm van Financiën. Het rapport bevat de resultaten van de driedaagse Meldactie Banken van de ouderenbonden, de FNV en de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang. Zij startten hun actie vanwege een toenemend aantal klachten over de banken.

Bijna 2500 ouderen uitten vorig jaar hun onvrede over het dwingende pinbeleid van de banken en de afname van persoonlijke service. Iedere beller had gemiddeld ruim twee klachten, waarmee het aantal meldingen op ruim 5000 uitkwam. „Een duidelijk signaal richting de banken”, aldus voorzitter M. R. van der Heijden van de bond voor vijftigplussers ANBO.

De topdrie van klachten zijn: het hoge minimumbedrag voor geldopnames aan de balie, de onveiligheid van de pinautomaten buiten de bank en het grote aantal bankfilialen wordt gesloten. Door dat laatste wordt de afstand tot het dichtstbijzijnde filiaal steeds groter. Ook hebben geldautomaten opstapjes en zijn bankvestigingen soms slecht toegankelijk. Mensen met een visuele handicap hebben vaak moeite met de weinig constrasterende beeldschermen van de geldautomaten of kunnen de toetsen niet lezen. „Een breed maatschappelijk probleem”, aldus Van der Heijden.

De initiatiefnemers doen in het rapport een reeks aanbevelingen om de dienstverlening aan ouderen en visueel gehandicapten te verbeteren. Zo dient elk minimumbedrag voor geldopname aan de balie te vervallen, moeten de klanten die problemen hebben met pinnen beter worden begeleid en dient de geldautomaat buiten veiliger te worden.

Minister Zalm wees in zijn reactie de banken op hun „maatschappelijke verantwoordelijkheid.” Hij zei „voldoende vertrouwen te hebben in het moreel besef van de banken.”

Zalm zegde een onderzoek toe naar verruiming op dit punt van de Wet op de mededinging. Die wet verhindert nu nog een gezamenlijk gesprek van de ouderenbonden met alle banken. Ook hoopt de bewindsman op „creatieve oplossingen” voor dunbevolkte streken waar weinig bankfilialen zijn, mede met het oog op de vergrijzing van de bevolking.

De reactie van de Nederlandse Vereniging van Banken was zeer terughoudend. Woordvoerder G. Boudewijn zei dat de vereniging al vóór de driedaagse meldactie een commissie Toegankelijkheid had ingesteld. Dat was overigens na de aankondiging van de actie van de ouderenbonden. Het rapport komt volgens Boudewijn „net iets te vroeg.” Omdat de bankcommissie over toegankelijkheid in mei dit jaar de resultaten zal bekendmaken, zegde Boudewijn alleen toe dat „de banken de handschoen zeker zullen oppakken.”

Ook de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad en de Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC) komen binnenkort met een eigen rapport over de toegankelijkheid en het pinbeleid van banken. Een woordvoerder van de LOC hekelde de recente sluiting van 200 servicepunten van banken in verpleeg- en verzorgingshuizen, terwijl de commissie van banken vergadert over de slechte toegankelijkheid. Boudewijn gaf toe dat de commissie het openen van nieuwe servicepunten inderdaad als een oplossing ziet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer