Appelsientje naar Nederlandse investeerder
Zuivelproducent FrieslandCampina verkoopt zijn sap- en frisdrankdochter Riedel, bekend van merken als Appelsientje, CoolBest, DubbelFrisss en Taksi, aan de Nederlandse investeerder Standard Investment. Het bedrijf verwacht de deal nog dit jaar te kunnen afronden.
FrieslandCampina, eigenaar van merken als Campina, Friesche Vlag, Chocomel en Fristi, liet in februari al weten dat het een koper ging zoeken voor Riedel. De frisdrankpoot past niet langer in de toekomstplannen van de onderneming, die zich volledig wil toeleggen op de productie van zuivel.
De Amsterdamse investeringsmaatschappij Standard Investment richt zich op kleine tot middelgrote bedrijven in Nederland en België. Zij heeft al belangen in onder meer fastfoodketen Burger King Nederland en de producent van afbakbrood Dutch Bakery. Financiële details over de verkoop zijn niet bekendgemaakt.
Riedel is sinds 1879 actief met de productie van mineraalwater, limonade en vruchtendranken. In 1973 introduceerde het bedrijf onder de merknaam Appelsientje zijn eerste in karton verpakte vruchtensappen. Taksi kwam in 1985 op de markt, CoolBest in 1995 en DubbelFrisss het jaar daarna.
Riedel telt tweehonderd werknemers en was vorig jaar goed voor een omzet van 125 miljoen euro. Het in Ede gevestigde bedrijf is marktleider in Nederland in zowel de houdbare als gekoelde vruchtensappen en -dranken. Daarnaast is het bedrijf actief op de Belgische markt.