Extra toezicht op spoor tijdens testdagen
Spoornetbeheerder ProRail heeft extra maatregelen aangekondigd om de proefdagen met het zogeheten spoorboekloos rijden goed te laten verlopen. Vanaf 6 september voeren de Nederlandse Spoorwegen en ProRail testen uit waarbij zes keer per uur een trein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven rijdt. Er wordt veertien woensdagen proefgedraaid.
Vertragingen op het spoor zijn vaak het gevolg van spoorlopers, zelfmoorden, sein- of wisselstoringen of een defecte trein. Om juist die oorzaken aan te pakken heeft Pro Rail een reeks maatregelen genomen om de proefdagen soepel te laten verlopen.
Zo wordt er extra gesurveilleerd langs het spoor. Bij een aantal spoorwegovergangen zullen verkeersregelaars actief zijn en worden er camera’s geplaatst. Om spoorlopen te voorkomen zijn nieuwe hekken geplaatst en zijn natuurlijke barrières als slootjes aangelegd. Personeel van ProRail en NS heeft extra trainingen gekregen om het te laten wennen aan deze veranderingen.
Vanaf december, wanneer de nieuwe dienstregeling van kracht wordt, gaat op het traject Amsterdam-Eindhoven de ‘tienminutentrein’ dagelijks rijden. Volgens de NS levert deze hoge frequentie 15 procent meer zitplaatsen op.
Met eerst op één traject elke 10 minuten een trein te laten rijden kan ervaring worden opgedaan voor de rest van Nederland. „Op termijn kunnen dan op andere trajecten ook meer treinen gaan rijden”, aldus de NS.