Nederlandse autoverkopen in de lift
De Nederlandse autoverkopen hebben in juli de stijgende lijn doorgezet. Vorige maand werden in totaal 32.735 nieuwe personenwagens op kenteken gezet en dat is 5,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, meldden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging.
Dealers hebben dit jaar tot nu toe al bijna 259.000 nieuwe auto’s aan de man gebracht. Daarmee lopen de verkopen na zeven maanden ruim 15 procent voor ten opzichte van vorig jaar rond deze tijd. BOVAG en RAI Vereniging verwachten dat er in heel 2017 in totaal 415.000 voertuigen kunnen worden geregistreerd.
Ruim driekwart van de verkochte auto’s betreft dit jaar een reguliere benzinevariant. Door het verdwijnen van de fiscale voordelen voor zakelijke rijders is het aandeel zogeheten plug-inhybrideauto’s in de totale verkoop inmiddels gedaald tot onder de 5 procent, terwijl dit vorig jaar bijna 8 procent was en in 2015 een kleine 13 procent.
Alleen volledig elektrische voertuigen genieten nog een aanzienlijk belastingvoordeel, aldus de autobranche. Hun aandeel is ten opzichte van 2015 dan ook verdubbeld, van ruim 0,7 naar bijna 1,5 procent van de totale autoverkoop.
Het door schandalen geplaagde Volkswagen was afgelopen maand als vanouds het meest populaire merk bij de Nederlandse consument, met een marktaandeel van ruim 12 procent. Vooral de Polo en de Golf liepen goed. Opel eindigde op de tweede plek in het merkenlijstje, gevolgd door Peugeot, Renault en Toyota.