McDonald’s doet aan klantenbinding
Fastfoodketen McDonald’s timmert stevig aan de weg. Het bedrijf verwelkomde het afgelopen kwartaal wereldwijd meer mensen in zijn restaurants, geholpen door een breder aanbod van onder meer sandwiches en goedkopere frisdranken. De vergelijkbare omzet viel 6,6 procent hoger uit dan een jaar eerder.
McDonald’s claimt op basis van dat omzetcijfer en de klantenaanwas de sterkste groei van de afgelopen vijf jaar te hebben gerealiseerd. Volgens topman Steve Easterbrook zijn steeds meer consumenten zich bewust van de verbeteringen die McDonald’s doorvoert.
De nettowinst steeg met 36 procent tot 6,1 miljard dollar. Daarmee presteerde het bedrijf ook beter dan waar kenners rekening mee hielden.
Easterbrook slaagde er al eerder in de omzet van de grootste restaurantketen ter wereld op te krikken door de prijzen te verhogen, maar meer bezoekers bij restaurants naar binnen lokken was lastiger. Om dat voor elkaar te krijgen werd onder meer ook de keukenapparatuur verbeterd, wat de kwaliteit van producten zou hebben verhoogd.
Wereldwijd nam het aantal bezoekers aan McDonald’s-trestaurants met 6,6 procent toe. Analisten hadden wel op een verbetering gerekend, maar niet met zo veel. Easterbrook denkt dat het aantal klanten verder te vergroten is door meer in te zetten op bezorging en onlinebestellingen.