Vloedgolf van reclamefolders
Nederlanders worden overspoeld met reclamefolders. Wekelijks krijgen ze bijna dertig folders in de brievenbus. Dat is een stijging van 11,2 procent vergeleken met 2002.
Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerd onderzoek van Veldkamp, een zusterorganisatie van TNS NIPO.
Nog nooit ontvingen Nederlanders zo veel folders. Volgens de onderzoekers heeft dat te maken met de economische stagnatie. Bedrijven willen klanten lokken met allerlei aanbiedingen. Een folder is daar erg geschikt voor. „Adverteerders verschuiven in een dergelijk klimaat het accent vaak van thema naar actie”, aldus het onderzoeksrapport. „De strijd om de klant in de foodsector is hier een sprekend voorbeeld van.”
De meeste reclamefolders worden echter niet eens gelezen. Wekelijks trekken consumenten ongeveer een halfuur uit om er gemiddeld tien door te nemen. Dat aantal is een stijging van 8 procent.
De folders van warenhuizen, supermarkten, bouwmarkten en drovrijdagijen kunnen rekenen op de belangstelling van Nederlanders. De folder van Kruidvat is het populairst, zo blijkt uit het onderzoek. In een nek-aan-nekrace versloeg de discountdrogist twee andere zwaargewichten: Blokker (de winnaar van vorig jaar) en Gamma.