Kettingslot van textiel
Een fiets op slot zetten door alleen het achterwiel te blokkeren, is niet altijd voldoende. Een ijzeren kettingslot of spiraal biedt meer zekerheid, maar handig is anders. De oplossing? Een flexibele kabel. Van textiel, maar toch ijzersterk.
Als materiaaldeskundige Alexandra Baum op een kille decemberdag in 2014 haar fiets in haar woonplaats Leipzig wil stallen en met haar kettingslot worstelt, krijgt ze ineens een idee. Zou het niet mogelijk zijn om die onhandige, zware ketting te vervangen door een kabel met de flexibiliteit van een touw?
Hightech
Baum is goed op de hoogte van de mogelijkheden van hightech textielweefsels en ziet al snel in dat het kan als je de juiste stoffen in laagjes combineert. Ze maakt een prototype dat bestaat uit vijf lagen: een kern die je niet zomaar doormidden zaagt, daaromheen een laag die moeilijk door te knippen is, een brandwerende laag, een waterafstotende laag en aan de buitenkant een omhulsel dat er niet alleen mooi uitziet, maar ook vuilafstotend is.
Het resultaat is een kabel die ijzersterk is, weinig weegt en beter buigt dan touw. Dat maakt hem niet alleen comfortabel in gebruik, maar ook makkelijk op te bergen. De kabel weegt slechts 350 gram per meter, zo’n vijf keer minder dan een gelijkwaardige ijzeren ketting.
Fietsendief
Gewapend met gasbrander, boutenschaar en ander gereedschap waarmee een fietsendief op pad zou kunnen gaan, gaat Baum haar kabel te lijf. Het resultaat mag er zijn. Hij houdt minutenlang stand en kan zich daarin meten met de betere kettingsloten.
Baum: „Uiteindelijk gaat elk slot kapot. Het gaat erom hoe lang een dief er werk mee heeft. Er zijn sloten op de markt die even goed of nog beter stand houden dan Tex-lock, maar die zijn zwaar en onhanteerbaar. Wij hebben de beste combinatie gezocht tussen comfort en veiligheid.”
De Duitse ontwerper realiseert zich heel goed dat je met alleen een kabel nog geen slot hebt. Aan beide uiteinden van de kabel zit een metalen oog, dat via een slimme constructie aan de textielvezels is verbonden. De ogen zijn zo klein mogelijk, zodat er weinig ruimte overblijft om een tang tussen te wurmen. Een degelijk hangslot maakt het geheel af.
Kleinste
De kleinste variant van het fietsslot –dat de naam Tex-lock kreeg– weegt 800 gram en heeft een kabel met een lengte van 80 centimeter. De kabel is ook leverbaar in 120 en 180 centimeter en met een zwaarder slot, zodat meerdere fietsen tegelijk met elkaar verbonden kunnen worden. Voor het gewicht maakt dat weinig uit, de zwaarste uitvoering weegt 1230 gram.
Crowdfunding
Dit voorjaar heeft Baum via crowdfunding in korte tijd ruim vijf keer zo veel geld binnengehaald als nodig om Tex-lock in productie te nemen. Naar verwachting is het slot eind deze zomer te koop vanaf 99 euro. Een flink bedrag, zeker als je net ook al een nieuwe fiets hebt gekocht. Maar het vooruitzicht een slot in handen te hebben dat geen krassen op de nieuwe laklaag achterlaat zou weleens over de streep kunnen trekken.