Binnenland

Hulplijn psychische klachten overbelast

Het aantal mensen met psychische problemen dat telefonisch hulp zoekt stijgt zo hard dat hulplijn Sensoor de vraag onvoldoende aankan. Dat komt volgens de telefonische hulpverlener door de oplopende wachttijden bij GGZ-instellingen, waarschuwt Sensoor woensdag.

ANP
19 July 2017 11:05Gewijzigd op 16 November 2020 11:03

„Sensoor constateert een alarmerende toename van het aantal aanvragen voor een gesprek. Wij kunnen onvoldoende hulp bieden aan mensen in acute psychische nood”, aldus de hulpdienst, die grotendeels afhankelijk van vrijwilligers is.

De maand juni zorgde bij Sensoor voor een record. Er kwamen dagelijks gemiddeld 1270 oproepen binnen. In dezelfde maand vorig jaar waren dat er nog 1100 per dag.

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) en GGZ-organisaties hebben afspraken gemaakt om de problemen met wachttijden uiterlijk eind 2018 op te lossen. Dat lost volgens Sensoor de acute nood echter onvoldoende op. „Er is simpelweg meer geld en meer menskracht nodig”.

Sensoor telt ruim duizend vrijwilligers die jaarlijks meer dan een kwart miljoen gesprekken voeren met mensen die angstig zijn, het leven niet meer zien zitten, onzeker zijn of eenzaam. De dienst vormt een aanvulling op formele vormen van zorg en welzijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer