Consumentendivisie doet TomTom pijn
Navigatiedienstverlener TomTom heeft het tweede kwartaal van het jaar afgesloten met een verlies van 160 miljoen euro, na een winst van 12 miljoen euro een jaar eerder. De rode cijfers zijn volledig toe te schrijven aan een afschrijving van 169 miljoen euro op de consumententak.
TomTom kampt al langer met zwakke resultaten bij de divisie die onder meer verantwoordelijk is voor de verkoop van navigatiekastjes, maar ook sporthorloges en actiecamera’s maakt. Het bedrijf maakte bekend de strategische opties voor de sportactiviteiten te onderzoeken omdat de resultaten daarvan tegenvallen. Het bedrijf wil zich volledig richten op alles wat met auto’s te maken heeft.
Het navigatiebedrijf kondigde eerder al een samenwerking aan met het Chinese internetconcern Baidu voor de ontwikkeling van HD-kaarten voor autonoom rijden. TomTom werd met zijn verkeersdienst Traffic in nog eens tien landen operationeel. De dienst is nu in 64 landen beschikbaar.
De omzet van TomTom kwam uit op 253 miljoen euro, waar een jaar eerder nog 265 miljoen euro aan opbrengsten in de boeken werd gezet. De verkopen bij de consumententak kelderden met 20 procent naar 126 miljoen euro. De omzetdaling van TomTom kwam voor kenners niet als een verrassing. Analisten rekenden zelfs op een sterkere neergang.
Voor het hele jaar voorziet TomTom een omzet die aan de onderkant ligt van de eerder afgegeven bandbreedte van 925 miljoen tot 950 miljoen euro. Qua winstverwachting hield de navigatiedienstverlener vast aan zijn eerdere prognose.
Verder kondigde TomTom aan voor maximaal 50 miljoen euro aan eigen aandelen in te gaan kopen.