Economie

Opmars elektrische auto onstuitbaar

De volledig elektrische auto kan over zeven jaar zonder subsidie concurreren met auto’s die op benzine rijden. In 2035 zijn alle nieuwe auto’s die in Europa worden verkocht elektrisch, voorspelde de ING vandaag in een rapport.

Redactie economie
13 July 2017 03:48Gewijzigd op 16 November 2020 11:01

Volgens de samenstellers worden de belangrijkste barrières voor een definitieve doorbraak van de elektrische auto de komende jaren geslecht: er komen meer oplaadpunten, de actieradius van de auto’s gaat omhoog en de prijs omlaag. Consumenten geven aan dat de achterstand op die terreinen hen tot nu toe tegenhoudt om hun auto op fossiele brandstof aan de kant te zetten. Elektrische auto’s hebben op dit moment een marktaandeel van 0,2 procent.

Ook de oplaadtijd voor de accu’s gaat omlaag. ING-econoom Max Erich, een van de opstellers van het rapport, zegt in het Nederlands Dagblad dat er al systemen in de maak zijn waarbij twintig minuten laden genoeg is voor driehonderd kilometer rijden.

De actieradius gaat geleidelijk verder omhoog. Volgens het rapport zal die vanaf 2020 voor de meeste consumenten voldoende groot zijn.

Kostprijs

Voor de berekening van de kostprijs van elektrisch rijden neemt ING de veelverkochte Volkswagen Golf als uitgangspunt. Tot 2028 blijft de aanschafprijs van een elektrisch exemplaar met een groot kilometerbereik hoger dan die van een benzineauto. Daar staat tegenover dat de kosten per kilometer in 2024 juist lager zijn.

Volgens Erich kan dat omslagpunt in Nederland zelfs al één of twee jaar eerder liggen. Dat komt door de relatief hoge prijzen van benzine en diesel, terwijl elektriciteit hier juist goedkoop is. „In reparatie en onderhoud is een elektrische auto vrijwel zeker goedkoper”, aldus de econoom. Hij voorspelt dat elektrische auto’s dankzij de lage gebruikskosten ook populair zullen worden op de tweedehandsmarkt.

Hybride auto’s hebben volgens het rapport hun langste tijd gehad. Erich noemt auto’s met zowel een elektromotor als een motor op fossiele brandstof „een overgangsmodel”. Hybride techniek maakt zo’n auto „complexer en uiteindelijk ook duurder.”

Fabrikanten

De opkomst van elektrisch rijden is mogelijk slecht nieuws voor Europese autofabrikanten. De Europese auto-industrie is toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren, maar bij elektrisch rijden lopen de Verenigde Staten en vooral Azië voorop, zo concludeert het rapport.

Traditioneel verdienen autofabrikanten veel geld aan onderhoud en onderdelen, maar dat gaat bij elektrisch rijden veranderen. Elektromotoren zijn simpeler en bevatten veel minder onderdelen en hebben daardoor ook minder onderhoud nodig dan brandstofmotoren. Daardoor komen de marges van de fabrikanten onder druk te staan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer