China helpt modemerk Burberry vooruit
Het Britse modehuis Burberry heeft het afgelopen kwartaal vooral geprofiteerd van aantrekkende verkopen in China. Mede daardoor vielen de opbrengsten van het bedrijf achter de trenchcoats en sjaals met het bekende ruitjespatroon hoger uit dan een jaar eerder.
De onderliggende omzet in het kwartaal dat op 30 juni afliep groeide 3 procent tot 478 miljoen pond (535 miljoen euro). De vergelijkbare verkopen vielen in die periode 4 procent hoger uit. Beide resultaten waren beter dan waar marktkenners door de bank genomen van uitgingen. De cijfers zijn een opsteker voor de nieuwe topman Marco Gobbetti, die sinds deze maand de leiding heeft over het bedrijf.
In Azië was sprake van een verkoopplus van circa 5 procent, vooral geholpen door Chinese interesse in de luxe-accessoires. Ook op de eigen thuismarkt was sprake van een sterke groei. Daartegenover waren de resultaten in Noord- en Zuid-Amerika, met een lichte omzetdaling, minder rooskleurig.