Remmende bus levert stroom voor elektrische auto
Het Arnhemse gemeentebestuur werd in het verleden nogal eens meewarig aangekeken vanwege de trolleybussen die er al sinds 1949 rondrijden. Inmiddels zijn de bussen het milieuvriendelijke visitekaartje van de stad. Arnhem heeft grootse plannen rond het openbaarvervoersnetwerk en rolt tot 2020 het E-busproject uit.
Het project leidt ertoe dat remenergie van de trolleybussen wordt opgeslagen in hergebruikte accu’s in laadpalen. „Normaal gesproken verbranden bussen deze remenergie; wij gebruiken die juist. Het is gratis energie”, zegt bedenker Jan Fransen in het laatste nummer van tijdschrift EnergieGids.
Straatverlichting
Hiermee kunnen vervolgens auto’s worden opgeladen en kan er straatverlichting branden. De remenergie van alle bussen die langs een laadpaal rijden, levert elke dag ongeveer 10 kilowattuur op.
Vooralsnog gebruiken alleen elektrische Hyundai Ioniq-taxi’s van ov-maatschappij Breng deze energie. Een volle laadpaalaccu is genoeg om de accu van een taxi tot 36 procent op te laden. De andere 64 procent komt rechtstreeks uit de bovenleiding.
Belangstelling
In Europa beheren zo’n 300 steden een trolley- of tramnetwerk. Volgens Fransen tonen met name Duitse steden en de Zwitserse steden Luzern en Zürich belangstelling voor het project.