Dubbeldekstrein reed door rood sein bij botsing
De rangerende dubbeldekstrein waar vorige week vrijdag bij Amsterdam-Centraal Station een volle intercity opreed, is door het rode sein gereden. Dat is de eerste conclusie van de Raad voor de Transportveiligheid, dat onderzoek doet naar het ongeval.
De raad denkt het volledige onderzoek dit jaar af te ronden. Daarbij zal de raad in het bijzonder stilstaan bij het systeem van automatische treinbeïnvloeding, ATB. Eerdere treinongevallen, in Eindhoven en Dordrecht, hebben de raad al tot de conclusie gebracht dat de ATB verouderd is. Het systeem laat treinen die door een rood sein rijden stoppen, maar werkt niet als de trein langzamer dan 40 kilometer per uur rijdt.
Voorzitter mr. Pieter van Vollenhoven van de Raad voor de Transportveiligheid liet donderdag nog in een brief aan de Tweede Kamer weten af te zien van nader onderzoek als duidelijk is dat het ongeval bij Amsterdam CS te wijten is aan een gebrek aan de ATB. Volgens een woordvoerder van de raad staat inmiddels vast dat het onderzoek wordt voortgezet. Volgens minister Peijs van Verkeer staat zij inmiddels weer op goede voet met Van Vollenhoven. Laatstgenoemde sprak over een misverstand.
Peijs viel deze week uit naar Van Vollenhoven. Dan moeten we op zoek naar een andere voorzitter, zei ze naar aanleiding van uitlatingen van Van Vollenhoven dat hij zou stoppen met onderzoeken naar treinongelukken als er niet snel een beter veiligheidssysteem komt. Diverse kamerleden, zoals Van Hijum (CDA) en Hofstra (VVD), riepen de twee kemphanen ertoe op hun publieke geruzie te staken. Van der Staaij (SGP) viel over de ongelukkige toon van een brief van Peijs aan de Kamer. De minister rept daarin over voorbarige uitspraken en schrijft dat zij zich hogelijk verbaast over de werkwijze van Van Vollenhoven.