Duizenden Belgische diesels zonder roetfilter
Tienduizenden dieselauto’s in België komen jaarlijks door de autokeuring terwijl het roetfilter illegaal is verwijderd. De meetmethoden zijn verouderd.
Autokeurders erkennen dat ze minstens tien jaar achterlopen. Veel garages adverteren er zelfs mee, blijkt maandag uit onderzoek van de publieke omroep VRT.
Een defect roetfilter kan motorproblemen veroorzaken. De vervangingskosten lopen op tot 2000 euro, maar verwijdering kan voor 450 euro. Zonder filter is de uitstoot ruim 90 procent hoger. Gevolg is dat fijnstof en roet de omgeving vergiftigen.
„Onaanvaardbaar en zeer onthutsend”, reageert Europarlementariër Kathleen Van Brempt, voorzitter van de ‘Dieselgate’-commissie van het parlement. Volgens haar tonen de bevindingen aan dat „Europese wetgeving om luchtverontreiniging tegen te gaan nauwelijks impact heeft”.
Zij heeft vorig jaar aan de Europese Commissie gerapporteerd over aanwijzingen dat roetfilters in Europa systematisch worden verwijderd. „Zonder duidelijk toezicht, controle en handhaving blijft de Europese wetgeving niet meer dan een papieren tijger.”
Van Brempt wijst erop dat de Nederlandse instantie TNO een methode heeft ontwikkeld om vervuilende stoffen goedkoop en snel op te sporen via lasertechnologie die fijne stofdeeltjes meet. Zij vindt dat autokeuringscentra dergelijke testen moeten gaan gebruiken en roept de Vlaamse minister Ben Weyts (Mobiliteit) hier versneld werk van te maken. „Ondertussen moeten we op Europees niveau de druk blijven opvoeren om er voor te zorgen dat wetgeving effectief kan afgedwongen worden.”