Economie
Miljoenenboete voor NS in aanbestedingszaak
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt de Nederlandse Spoorwegen een boete op van bijna 41 miljoen euro. Het spoorbedrijf heeft volgens de toezichthouder zijn economische machtspositie misbruikt bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.
ANP
beeld ANP
Uit interne e-mails en andere documenten maakt de ACM op dat NS een verlieslatend bod deed om de concurrentie te dwarsbomen. Dat is niet toegestaan. Daarnaast maakte het bedrijf tijdens de aanbestedingsprocedure gebruik van vertrouwelijke informatie die het verkregen had van een ex-directeur van concurrent Veolia.
Verder benadeelde NS zijn concurrenten door traag en onvolledig te reageren op hun verzoeken om toegang tot bepaalde diensten en voorzieningen op stations. Ook hield de onderneming bruikbare informatie over reizigersopbrengsten achter voor haar rivalen, terwijl dochterbedrijf Abellio er wel over kon beschikken.
„De spoormarkt kan alleen goed functioneren als alle spelers zich aan de spelregels houden”, zei ACM-voorzitter Chris Fonteijn. Hij benadrukte dat aanbestedingen in het openbaar vervoer er de afgelopen twintig jaar voor hebben gezorgd dat meer reizigers een goede dienstverlening hebben gekregen.
NS stelde in 2015 zelf al vast dat het eigen personeel de regels heeft overtreden bij de aanbesteding in Limburg. Daarop is „hard ingegrepen” in de eigen organisatie. Het bedrijf betwist evenwel dat het een bod onder de kostprijs heeft uitgebracht en heeft op dat punt een bezwaarschrift ingediend.
In tegenstelling tot een eerder rapport stelt de ACM nu vast dat voormalig topman Timo Huges en financieel directeur Engelhardt Robbe niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de fraude. Uit nader onderzoek is niet gebleken dat zij ervan wisten. Via hun advocaat lieten de twee ex-bestuurders weten blij te zijn met die conclusie.
De aanbesteding in Limburg werd aanvankelijk gewonnen door NS-dochter Abellio. Toen duidelijk werd dat dit bedrijf vals had gespeeld, werd die gunning evenwel ingetrokken. Uiteindelijk ging concurrent Arriva met de concessie aan de haal.
Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl