Frisse Suzuki Swift blijft herkenbaar
Hoe moeilijk is het om een opvolger te bedenken voor een auto met een krachtige uitstraling? Die vraag kregen de ontwerpers van Suzuki. Ze brengen herkenbaarheid en nieuw elan mooi samen in de Swift.
Suzuki is eigenwijs. Op een positieve manier, dat wel. Waar veel compacte modellen in het zogenaamde B-segment (Clio, 208) al royaal de 4 meter lengte zijn gepasseerd, houdt Suzuki het met de Swift op een bescheiden 3,84 meter. Dat is vrijwel identiek aan het vorige model. De koets wint eigenlijk alleen maar een paar centimeter in de breedte. Die stabiele positionering kan overigens mede worden verklaard door het feit dat de Suzuki Baleno wel de 4 meter aantipt. En zo houdt het merk het eigen programma in evenwicht.
Lachende mond
Binnen de gestelde afmetingen biedt Suzuki een vijfdeurshatchback die direct herkenbaar is als Swift. Dat komt onder meer door zijn proporties en het ‘zwevende’ dak: het effect van zwarte raamstijlen. Het front kenmerkt zich door koplampen van een bescheiden formaat, met uiteraard leddagrijverlichting. De mistlampen bevinden zich aan de uiteinden van een soort lachende mond onder in de voorbumper.
Suzuki voorziet de achterportieren van grepen die zijn opgenomen in de ruitomlijsting. Daarmee krijgt het profiel wat meer sportiviteit. Stilistisch hebben de ontwerpers deze portiergrepen opgenomen in een kenmerkend vormgegeven zwart element. Dat verbindt de portierruiten en achterruit met elkaar. De achterkant ziet er breed en stevig uit met grote lichtunits op de hoeken. Hierin zijn C-vormige richtingaanwijzers opgenomen. Het dak eindigt keurig in een bescheiden spoiler. De auto staat op 15 of 16 inchwielen, die mooi aansluiten in de wielkasten.
Vlot presterend
Onder de motorkap van dit exemplaar huist de recente 1 liter driecilindermotor met turbo. Deze zogenaamde Boosterjet-krachtbron levert een vermogen van 112 pk en een koppel van 170 Nm tussen 2000 en 3500 tr/min. De motor bewijst zich in de 950 kilo wegende nieuwe Swift als een vlot presterend machientje. De auto sprint in 10,6 seconden naar 100 km/u en zet een topsnelheid neer van 195 km/u. De krachtbron is licht herkenbaar als een driecilinder qua geluid, maar wordt nooit rumoerig. Er kan worden gekozen uit een handgeschakelde vijfbak of een zestrapsautomaat. Die laatste optie blijkt wonderwel iets sneller in de acceleratie, maar levert in op topsnelheid en verbruik.
Over het gemiddelde brandstofverbruik gesproken. De volgens de niet-realistische meetcyclus verkregen waarde van 1 op 21,7 wordt niet gehaald. Ook niet bij de auto die is uitgerust als SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). Een generator wint energie terug bij het remmen. Die wordt opgeslagen in een lithium-ionaccu. Met deze energie kan onder meer de airco worden gevoed, de verlichting of het multimediasysteem. Het resultaat is dat de auto hiermee brandstof spaart. SHVS gaat samen met een start/stopsysteem. Het gemiddelde praktijkverbruik komt uit op 1 op 15,9.
Omdat de motor zo lekker aan de relatief lichte Swift trekt, dwingt de auto een sportief rijgedrag af. In de rechte lijn is daar niets mis mee. Maar wie met een wat hogere snelheid een bocht probeert aan te snijden, ervaart wat instabiliteit door de bewegingen van de carrosserie, veroorzaakt door de soepele vering en demping. Dat voelt niet trefzeker aan. Corrigerende bewegingen met het stuur versterken alleen maar het effect.
Speels
Het interieur wordt redelijk speels ingericht. Rechte lijnen op het dashboard wisselen de ronde elementen zoals de toerenteller, snelheidsmeter en ventilatieroosters af. Dashboard, portierpanelen en middenconsole zijn allemaal uit een keiharde plastic gemaakt die erg hard is als je ermee in aanraking komt. De middenconsole blijkt overzichtelijk met de bediening van het klimaat en het centrale scherm.
In de Stijluitvoering biedt Suzuki de Swift aan met een uitgebreid multimediasysteem. Heel intuïtief werkt het systeem niet. Het via bluetooth koppelen van de telefoon valt ook niet mee. Als het gewenste resultaat uiteindelijk wordt bereikt, is het niet duidelijk waarom het eerder niet lukte.
De Suzuki Swift start met een vanafprijs van 15.499 euro voor de 1.2 Comfort. Deze viercilinder is er eveneens als Select (16.749 euro) en Stijl Smart Hybrid (18.999 euro). De Boosterjet begint als Select voor 17.999 euro, terwijl deze Smart Hybrid Stijl op 20.499 euro komt. De duurste Swift is dezelfde auto met zestrapsautomaat voor 21.999 euro.
automedia.nl voor een video.
Suzuki Swift 1.0 Stijl Boosterjet Smart Hybrid
Topsnelheid
195 km/u
Acceleratie
10,6 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 15,9 kilometer
CO2-uitstoot
97 g/km
Aanhanggewicht (geremd)
1000 kg
Uitstraling. De vormgeving van de Swift is helemaal nieuw. Toch hebben de ontwerpers een carrosserie gemaakt die direct herkenbaar is.
Aandrijflijn. De compacte 1 literturbomotor presteert lekker vlot, klinkt goed en springt spaarzaam met de brandstof om.
Comfort. In snel genomen bochten voelt de Swift wat instabiel aan.
Harde kunststoffen. Het volledige interieur is ingericht met keiharde kunststoffen.