Consument

Column: Nieuwe wasmachine

Na drie ‘operaties’ van onze oude wasmachine besluiten we dat het tijd wordt voor een nieuwe. Zeker nu hij wéér vastloopt met een lastig definieerbare foutcode en de reparatie zeker 200 euro zal gaan kosten.

Mariska Dijkstra
21 June 2017 14:38Gewijzigd op 16 November 2020 10:51
beeld iStock
beeld iStock

Omdat de combinatie ”kapotte wasmachine – jongensgezin” geen ideale is, weet ik één ding: er moet zo snel mogelijk een andere komen.

In de afgelopen dagen kreeg ik spontaan bewondering voor mijn voorouders. Hoe deden ze dat, zonder apparaat? Boenen, schrobben, spoelen, slingeren, bleken. Alle beelden uit het Openluchtmuseum komen bij me boven. Graag beperk ik dat wasritueel tot de camping.

Gewoon maar weer hetzelfde merk aanschaffen, besluiten we thuis. Dat beviel op zich goed. En met die gedachte stappen we op de fiets, op weg naar de winkel.

Daar begint het. Alle soorten, maten, merken en prijzen komen langs. En als de verkoper tijd voor ons heeft, legt hij geduldig uit welke voordelen, nadelen en andere ‘delen’ er aan de machines kleven. Het duizelt ons. Wat nu?

Dan opeens verlegt hij onze aandacht naar een machine die pontificaal aan het begin van het gangpad staat. Het topmodel van het topmerk. Het ding is in de aanbieding, maar het bedrag op het kaartje toch nog veel hoger dan we in gedachten hadden toen we thuis wegfietsten. „Wat heeft deze voor voordelen?” vraag ik. De blik van de verkoper wordt zacht, bijna dromerig. „Ja, déeeeeeeeze”, zegt hij. „De was komt er superschoon en bijna strijkvrij uit…”

En dan ben ik om. Dat zeg ik natuurlijk nog niet, want er moet nog wat van de prijs af. Maar toch denk ik dat hij het weet. Verkopers zien zoiets. Deze wil ik. En met nog wat kleine toezeggingen van zijn kant –nog wat extra korting, het oude apparaat wordt opgehaald en het nieuwe kosteloos aangesloten– zetten we uiteindelijk een handtekening onder de forse factuur.

De avond erna staren we een tijdje naar de nieuwe machine. Achter het raampje draait de bonte was. Hij doet het prima, maar we vragen ons wel af waarom er nu een topmerk in ons huis staat, met een digitale display en zelfs wifi om je wasmachine vanaf je smartphone te kunnen bedienen.

We besluiten één ding. Voordat we weer wat groots gaan kopen, stellen we een budget vast. Want zo’n geintje moet je niet elke maand hebben. En als je op een goede verkoper stuit, kan je dat zomaar gebeuren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer