Consument

Kleine Kia Picanto presteert groots

Een van de grootste succesnummers van Kia, de kleine Picanto, is inmiddels in de derde verschijningsvorm aangetreden. Alles lijkt zo’n beetje bij het oude gebleven, of is dat schijn?

Tony Vos
21 June 2017 09:48Gewijzigd op 16 November 2020 10:51
beeld Tony Vos
beeld Tony Vos

De tweede en de derde generatie Kia Picanto lijken als twee druppels water op elkaar. Dat komt onder meer door de vormgeving van de grille, de achterlichten en ook de vlakverdeling van de carrosserie. Maar: de Kia Picanto is wel degelijk helemaal nieuw. Het merk is begonnen met een compleet nieuwe bodemgroep. Overigens is de mogelijkheid van een driedeurscarrosserie vervallen. Kia biedt alleen nog de praktische vijfdeurs van het 3,60 meter lange kleintje.

Kia verklaart de niet-toegenomen afmetingen door het feit dat juist de compactheid door veel klanten zo wordt gewaardeerd. Mensen kiezen bewust voor een kleine auto. Binnen de bestaande afmetingen vergrootte Kia wel de wielbasis. Die winst komt volledig ten goede aan de beenruimte op de achterbank. Het lijkt niet veel, 15 millimeter, maar het effect is beslist merkbaar.

De ontwerpers stelden zich ten doel om de auto zo breed mogelijk te laten lijken: door forse koplampen en de chromen belijning van de grille. De klant krijgt hier ook nog enige keuze. Het merk levert twee verschillende koplampen.

Verder gaat de Picanto in de GT-Line-uitvoering door het leven met kleuraccenten die op de bumpers en op de flanken zijn doorgetrokken. De bumpers zijn ook wat scherper van snit. Wat eveneens opvalt, is dat de wielen van compacte auto’s steeds groter worden. Kia begint nog bescheiden met 14 inch, maar de GT rolt op serieuze ‘sloffen’ van 16 inch.

Babyblauw

Het grote voordeel van het kleine formaat komt in stadsverkeer en op krappe parkeerplekken helemaal tot zijn recht. De Picanto is behoorlijk overzichtelijk en laat zich gemakkelijk door de drukte loodsen. Achter het stuur heeft niemand het idee in een kleine auto te zitten.

De hoofdruimte is iets toegenomen en ook de gewijzigde positie van het dashboard draagt aan een ruimtelijk karakter bij. Knap ook dat Kia bij gelijkblijvende buitenafmetingen meer bagageruimte levert. De winst wordt vooral uit de diepte van de kofferbak gehaald. Daarin ligt een vloerplaat die op twee hoogtes kan worden vergrendeld. Het volume varieert op die manier van 200 tot 255 liter.

Kia durft bij de Picanto met kleur te spelen. Gelukkig weten kopers van compacte modellen dit te waarderen. Voor de bekleding van het interieur kun je –afhankelijk van de uitvoering– kiezen uit bruin, jeansblauw en een zwarte basis met rode accenten. Die laatste combi siert de GT-Line uit de test. Aan de buitenkant kan iedere koper bijdragen aan vrolijkheid in het verkeer met lakkleuren als geel, oranje, rood, felblauw, appelgroen en babyblauw.

De doelgroep wenst compacte afmetingen, maar daarbinnen wordt alle luxe besteld. Kia biedt het uitgebreide multimediasysteem uit de grotere modellen nu ook in de Picanto aan. Daarnaast komen er in dit segment steeds meer elektronische veiligheidsvoorzieningen beschikbaar. En het sympathieke van Kia is dat deze opties niet heel veel kosten.

Zuinig

De meeste Kia Picanto’s verlaten de dealer met de 67 pk 1 liter 3 cilinder. Een bekende motor die in het vlakke Nederland goed voldoet, maar beslist geen sporter is. De viercilinder 1,2 liter van 84 pk en met een koppel van 122 Nm heeft duidelijk meer adem over en presteert merkbaar beter. De motor zet nooit een keel op en weet ook nog eens zuinig met brandstof om te springen. Eind dit jaar komt er een 1 liter driecilinder met turbo. Die bereikt de 100 pk en dan kan de Picanto concurreren met onder meer de Volkswagen Up! 1.0 TSI en Renault Twingo GT.

Het rijgedrag van de nieuwe Kia Picanto overtreft de verwachtingen. Ondanks zijn bescheiden afmetingen weet de auto oneffenheden behoorlijk goed op te vangen. Alleen zorgen de 16 inchwielen onder de GT-Line voor een merkbare stuggere afstemming.

Kia laat de grens van 10.000 euro bij de Picanto los. De basis EconomyLine staat voor 11.725 euro in de prijslijst. De stapjes tussen de verschillende uitrustingsniveaus beperken zich van 500 tot 1500 euro. Het meest aantrekkelijk lijkt de EconomyLine Plus voor 12.745 euro, inclusief airco, afstandsbediening op de centrale vergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en meegespoten buitenspiegels en deurgrepen. De Picanto GT-Line met viercilinder komt op 17.075 euro.

automedia.nl voor een video.

Kia Picanto 1.2 GT-Line

Topsnelheid: 173 km/u

Acceleratie: 12,0 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld: 1 liter op 16,8 kilometer

CO2-uitstoot: 104 g/km

Voorzieningen. De compacte Kia Picanto doet qua voorzieningen mee met de grote auto’s, onder meer qua infotainment met navigatie.

Binnenruimte. Meer been-, hoofd- en bagageruimte.

Comfort. De normale Picanto met kleine wielen biedt genoeg comfort. Dat comfort wordt door de grote 16 inchwielen bij de GT-Line enigszins geweld aangedaan.

Prijs. Het bedrag op het prijskaartje van de 1.2 GT-Line is serieus toegenomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer