NS stopt met verkoop strippenkaart aan balie
De Nederlandse Spoorwegen stoppen vanaf 1 januari met de verkoop van strippenkaarten aan de balies. In plaats daarvan gaan de Kiosk-winkeltjes de vervoersbewijzen verkopen. Dat heeft een woordvoerster van de NS dinsdag gezegd.
Consumentenorganisaties, zoals Rover en de Consumentenbond, zijn woedend op de NS. De onderneming had eerder nog afgezien van een verkoopstop, stellen zij. „Met de maatregel laat de NS wederom zien niet geïnteresseerd te zijn in goed en aantrekkelijk openbaar vervoer.” De organisaties willen dat reizigers bij één punt terechtkunnen voor zowel treinkaartjes als strippenkaarten.
De belangenverenigingen begrijpen niet waarom de NS nu nog besluit om de verkoop van de strippenkaarten aan de balies te stoppen. Begin 2007 moet de chipkaart voor het openbaar vervoer alle huidige vervoerbewijzen vervangen.
De NS wil minder klanten aan de verkoopbalies. Het is de bedoeling dat de NS’ers op de stations reizigers gaan helpen. Een van de maatregelen is de zogenoemde balietoeslag. Een enkeltje of retourtje aan het loket wordt per 1 juni per stuk 0,50 euro duurder. De NS hoopt dat de klanten meer gebruik gaan maken van de kaartautomaten.
De strippenkaarten keren echter niet terug in de automaten. In 2001 verdwenen ze uit de apparaten, omdat deze geregeld werden opengebroken. „We moesten dus een andere oplossing zoeken”, zei de woordvoerster. Er is voor gekozen om de strippenkaarten vanaf 1 juni bij de Kiosk-winkeltjes, een onderdeel van de NS, te verkopen.
De NS verkoopt jaarlijks ongeveer 5 miljoen strippenkaarten op 135 stations. Momenteel zijn er 180 Kiosk-vestigingen op 92 stations. Toch zullen volgens het spoorbedrijf de strippenkaarten per 1 januari op 135 stations verkrijgbaar blijven. „We maken bijvoorbeeld gebruik van postkantoren die naast het station liggen”, aldus de zegsvrouw.
Deze oplossing „kenschets de minachting van de NS voor zijn klanten”, stellen de consumentenorganisaties.