Brussel wil tolheffing op kilometerbasis
EU-landen die automobilisten en vrachtwagenchauffeurs laten betalen voor het weggebruik moeten dat gaan doen op basis van het aantal afgelegde kilometers. Vignetstickers waarmee voor een bepaalde periode wordt afgerekend, moeten in 2023 voor trucks zijn verdwenen en voor personenauto’s uiterlijk in 2027.
De Europese Commissie stelde dat woensdag voor. Het besluit om rekeningrijden of een kilometerheffing in te voeren blijft een bevoegdheid van de lidstaten.
Om milieuvriendelijk vervoer te stimuleren wordt de hoogte van het bedrag gekoppeld aan de CO2-uitstoot van een voertuig, als het aan Brussel ligt. Bij nul uitstoot geldt een verplichte korting van 75 procent. „De vervuiler betaalt.” Hogere tarieven op drukke weggedeelten en voor voertuigen die veel herrie maken, zijn toegestaan. De jaarlijkse opbrengst wordt geschat op 60 miljard euro.
Door tolsystemen te verbinden, zou betaling voor weggebruik in de hele EU via één digitaal kastje mogelijk moeten worden. Dat moet een „naadloze” reis garanderen. Geen gewacht meer bij bijvoorbeeld de péage op de Franse snelwegen, is het vooruitzicht.
Eerlijker, efficiënter en schoner, zo kenschetste EU-vervoerscommissaris Violeta Bulc de plannen. „Een beloning voor degenen die in een schone auto investeren.”
Wim van de Camp (CDA), die in de transportcommissie van het Europees Parlement zit, reageert positief. We hebben een interne markt, het is niet uit te leggen dat er tientallen verschillende tolsystemen zijn, zegt hij. „We moeten een einde maken aan deze wirwar aan tolgekte.” Ook milieuorganisatie Transport & Environment verwelkomt de plannen. De lidstaten en het EU-parlement gaan zich er nu over buigen.