Vier doden na instorten hal vliegveld bij Parijs
Op vliegveld Roissy-Charles de Gaulle bij Parijs is gisterochtend een deel van een gloednieuwe vertrekhal ingestort nadat het dak naar beneden was gekomen. Ook een loopbrug die aan de terminal vastzat, stortte in. Er zijn volgens de Franse autoriteiten vier doden en drie gewonden gevallen.
De gewonden zijn een agent en twee bewakingsbeambten die poolshoogte kwamen nemen nadat er scheuren in het plafond waren ontstaan en krakende geluiden waren gehoord. Ze konden een deel van de terminal afzetten voordat het dak naar beneden kwam. Het aantal slachtoffers is daardoor beperkt gebleven.
Over de identiteit van de doden is nog niets bekendgemaakt in Parijs. Het staatspersbureau Xinhua meldde maandag echter dat twee van de vier mensen die zijn omgekomen, uit China kwamen. Het zou gaan om een 32-jarige man en een 30-jarige vrouw die van Sjanghai naar Mexico reisden. Zes andere leden van de groep waarmee ze op reis waren, bleven ongedeerd.
Reddingswerkers, die eerder melding maakten van zeker zes doden, hebben met speurhonden het puin doorzocht en gaan ervan uit dat er geen slachtoffers meer onder de brokstukken liggen. De tonnen beton, staal en glas liggen verspreid over een oppervlakte van 50 bij 30 meter. De directeur van de luchthaven heeft gezegd dat de futuristische nieuwe terminal misschien wel wordt gesloopt als reparatie niet meer mogelijk is. „Wij willen geen enkel risico nemen als het om veiligheid gaat”, zei Pierre Graff tegen de krant Le Parisien.
Minister De Robien van Transport heeft gezegd dat het zeker niet om een terroristische aanslag gaat. President Chirac gelastte onmiddellijk een onderzoek. Het openbaar ministerie kondigde gistermiddag aan een justitieel vooronderzoek te zijn begonnen naar personen die zich mogelijk schuldig hebben gemaakt aan „onvrijwillige doodslag.”
De architect die de terminal ontwierp, Paul Andreu, zei maandag dat hij geen idee heeft wat de oorzaak van de instorting is. Hij zei dat het ontwerp van de terminal misschien opvallend is, maar dat de gebruikte materialen totaal niet revolutionair waren.
Het ongeval gebeurde om 7.00 uur. Er waren toen weinig passagiers in de terminal. Even daarvoor waren scheuren in het dak van de vertrekhal ontdekt en de politie was bezig het gebied af te zetten.
Onmiddellijk trad het rampenplan in werking. Leger en politie zijn permanent aanwezig op het vliegveld en waren snel te plekke.
Ze kregen versterking van ruim 200 brandweerlieden. Een aantal vluchten werd omgeleid via vliegveld Orly ten zuiden van Parijs.
Vertrekhal 2E is nog maar een jaar oud en wordt als prestigeobject vooral gebruikt door Air France. In 1999 werd begonnen met de bouw van de terminal, die jaarlijks 6 miljoen passagiers kan verwerken. De bouw kostte 750 miljoen euro.
De opening in 2003 werd een week uitgesteld omdat er een luchtkoker naar beneden was gekomen, net op het moment dat de terminal op veiligheid werd geïnspecteerd. Critici menen dat de vertrekhal te snel is gebouwd.