„Procentje meer of minder merkt reiziger niet”
Het volledige beheer over het traject van de Hogesnelheidslijn (HSL) moet in handen komen van ProRail. Die gaat nu alleen over de verkeersleiding, en het uitvoerend werk wordt gedaan door Infraspeed, een consortium van onder meer Siemens en Koninklijke Bam Groep. „Met de HSL gaat het prut’, zei topman Pier Eringa van de spoorbeheerder donderdag tijdens de presentatie van het jaarverslag 2016. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) ziet niets in het voorstel.
Eringa is boos over de strikte prestatienormen die Den Haag heeft opgelegd. ,Ik geloof er geen zak van dat de reiziger er iets van merkt als de treinen een procentje meer of minder op tijd rijden.” Hetzelfde vergelijk maakt hij voor het goederenvervoer. „Vervoerders zitten niet te wachten op drie minuten eerder of later. Zij willen gewoon rijden. Het is dom om ProRail hierop af te rekenen. Wij moeten slimmer omgaan met afspraken.”
„Den Haag kan nu alvast de boetebrief voor dit jaar schrijven, want de punctualiteit gaan wij weer niet halen. En dat willen we niet meer”, aldus Eringa. De rol van ProRail op dit traject noemt hij ‘sneu’. „Wij hebben hem niet mogen maken, maar worden er wel dagelijks mee geconfronteerd. Het moet anders.” De HSL moet naar hetzelfde niveau als het hoofdnet waar 90 procent van de treinen op tijd rijdt.
Om op dit traject meer treinen stipt te laten rijden, moet er één beveiligingssysteem komen. De verschillende spanningen op de bovenleiding en de sporenlayout moeten worden aangepakt. Dat kost veel geld. „Het gaat erom hoeveel waarde je hecht aan de prestaties”, aldus financieel directeur Hans van Leeuwen van ProRail. De Nederlandse Spoorwegen zien wel wat in de plannen van ProRail met de HSL, vertelde NS-baas Roger van Boxtel donderdag.
Infraspeed heeft nog een concessie tot 2031. Dat contract zal dan eerst moeten worden beëindigd. Dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren, verwachten de ProRail-topmannen. Van Leeuwen: „Ik zou het van de zotte vinden als in deze publieke sector een heel hoge boete moet worden betaald.”
Demissionair staatssecretaris Dijksma laat weten dat zij „van ProRail en NS verwacht dat zíj alles doen wat in hun macht ligt om de reiziger op de hogesnelheidslijn een betere dienst te bieden”. Volgens haar gaat het opbreken van het contract de samenleving veel geld kosten. Ze betwijfelt bovendien of dit effect heeft. „De problemen zitten niet in de stukken hogesnelheidsspoor die door Infraspeed beheerd worden”, aldus de staatssecretaris.