Kamermeerderheid wil nieuw veiligheidssysteem spoor
Een Kamermeerderheid van PvdA en CDA wil zo snel mogelijk overstappen naar een nieuw Europees veiligheidssysteem voor treinen. Invoering daarvan kost miljarden euro’s, maar is toch nodig, menen de twee grootste partijen in de Tweede Kamer.
Zij reageerden naar aanleiding van het treinongeval bij Amsterdam Centraal vrijdagavond. Twintig mensen raakten daardoor gewond, van wie twee ernstig, toen een intercity aan de oostzijde van het station op een lege trein botste.
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat liet zondag weten pas haar mening te geven als de onderzoeken van de Raad voor de Transportveiligheid en de inspectiedienst van haar ministerie zijn afgerond.
Peijs wil het nieuwe Europese systeem (European Rail Train Management System, ERTMS) gaan invoeren op de HSL–zuid en op de Betuwelijn. Om dat binnen een jaar op alle treinen in Nederland in te voeren zou volgens het ministerie heel duur zijn. Dat kost „miljarden euro’s", aldus het ministerie.
Een andere optie is een tijdelijke oplossing in de vorm van een modernisering van het huidige ATB–systeem. Dan dreigt volgens Verkeer en Waterstaat echter kapitaalvernietiging als later wordt overgestapt op het Europese systeem.
Maar dat is voor PvdA en CDA niet genoeg. Zij willen ERTMS ook zo snel mogelijk op alle 95 procent andere treinen in Nederland, die nu rijden met het systeem ATB (automatische treinbeïnvloeding).
„Het Nederlands spoornet is een van de drukste in de wereld, aandacht voor veiligheid is dan geen overbodige luxe", zegt CDA–Kamerlid Van Hijum. Het heeft zijn voorkeur om zo snel mogelijk over te stappen naar het nieuwe Europese systeem, dat de twee grote nadelen van ATB niet kent. ATB, dat treinen automatisch tot stoppen dwingt als de machinist een rood sein negeert, werkt namelijk niet op emplacementen en bij snelheden lager dan 40 kilometer per uur.
Het nieuwe veiligheidssysteem werkt altijd, aldus Van Hijum. ATB werd ingevoerd na de treinramp in 1962 bij Harmelen waardoor 92 mensen om het leven kwamen. „Kennelijk is zo’n impuls nodig voor een beter systeem", aldus Van Hijum. Hij wil van minister Peijs snel duidelijkheid over de overstap naar ERTMS.
PvdA–Kamerlid Dijksma beseft dat het invoeren van een compleet nieuw systeem erg duur kan zijn, maar benadrukt dat er iets moet gebeuren aan het hoge aantal keren dat treinen door een rood signaal rijden (vorig jaar 281 keer).
Dijksma: „Nu geven we wel heel veel geld uit aan asfalt en nieuwe wegen, maar we mogen de veiligheid in het openbaar vervoer niet vergeten. Dan moeten we misschien met het nieuw veiligheidssysteem alvast maar beginnen op de drukke risico–trajecten op het spoor." Dijksma roept dinsdag minister Peijs naar de Kamer om te praten over de veiligheid op het spoor.
VVD–Kamerlid Hofstra wil voor hij zijn voorkeur bepaalt, eerst de onderzoeken naar het ongeluk in Amsterdam afwachten. Hij vindt het wel „raar en klungelig" dat machinisten in de trein met een mobiel mogen bellen. „Dat mag in de auto ook niet. Het is vreemd dat de inspectie dat heeft toegestaan."
Hofstra heeft zich verbaasd over de uitlatingen van voorzitter Van Vollenhoven van de Raad voor de Transportveiligheid. Die dreigt te stoppen met het onderzoeken van ongelukken als er niet een beter veiligheidssysteem komt. „Jammer, dat hij dat zegt. Ik waardeer hem zeer, maar we moeten eerst het onderzoek afwachten."
Dijksma heeft geen moeite met de opmerkingen van Van Vollenhoven „Hij is een serieus en stabiel iemand. Als hij dit zegt, moet er meer aan de hand zijn en ik zie het dan ook als een serieus signaal waar we in de Kamer met de minister over moeten praten."
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat alle treinen van en naar Amsterdam Centraal maandag weer volgens de dienstregeling rijden. Door de botsing ontstond een ravage. ProRail is het hele weekeinde bezig geweest met het bergen van de treinen en het herstel van de rails, leidingen en wissels.