Economie

„Dit was het enige dat Blokker nog kon doen”

Verdergaan met één keten was eigenlijk het enige dat Blokker Holding nog kon doen. Dat zegt retaildeskundige Paul Moers. „Het gaat nooit lukken om al die probleemketens uit het slop te trekken. Door de andere merken te verkopen vangen ze geld en dat kan gebruikt worden voor investeringen in Blokker.”

ANP
16 May 2017 10:56Gewijzigd op 16 November 2020 10:33

Moers wijst erop dat bij vrijwel alle ketens van het Blokker-conglomeraat sprake is van „zwaar achterstallig onderhoud”, alleen bij Blokker zelf was een duidelijk vernieuwingsslag ingezet. Daarbij waren er volgens hem bijna geen onderlinge synergievoordelen tussen merken als Leen Bakker, Xenos en Intertoys.

De detailhandelexpert heeft goede hoop dat de nu ingezette focus op Blokker die keten er echt bovenop gaat helpen, omdat filialen van Blokker die afgelopen tijd volgens de nieuwe winkelinrichting zijn omgebouwd inmiddels behoorlijke groeicijfers laten zien.

Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, is het met Moers eens. „Dit was de meest kansrijke keuze”, verklaart hij. „Het is Blokker niet gelukt om de andere ketens weer levensvatbaar te maken en als je zelf geen antwoord meer hebt dan kun die ketens beter verkopen.”

Dat het zover heeft moeten komen bij Blokker is volgens Molenaar overigens niet allemaal de schuld van de opkomst van webwinkels. Hij wijst erop dat de vele alleenstaanden van tegenwoordig ook hele andere dingen zoeken als zij ergens gaan winkelen, zoals sociale interactie. Daarnaast kampt Blokker net als HEMA ook al een tijd met stevige concurrentie van Action. Die is begonnen als discounter maar begeeft zich de laatste jaren steeds meer in het iets hogere segment, aldus Molenaar.

Wat er nu met de andere Blokker-ketens die in de etalage worden gezet gaat gebeuren, hangt volgens de beide experts vooral af van de partijen die ze overnemen. Moers rekent erop dat er sowieso kopers te vinden zullen zijn, maar die zullen er dan wel „gruwelijk veel geld” in moeten stoppen om ze op te kalefateren. „Vooral voor private investeringsmaatschappijen kan het interessant zijn. Die kunnen dan flink in de kosten gaan snijden en zo’n keten vervolgens doorverkopen”, schat Moers in.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer