Ahrend meubilair moet VS veroveren
Ahrend gaat fors uitbreiden op de Noord-Amerikaanse markt. De verkoper van kantoorartikelen en meubilair is in zee gegaan met Allsteel, een van Amerika’s grootste meubelproducenten.
Daardoor zijn de Ahrend-producten in één klap in het gehele gebied van Noord-Amerika verkrijgbaar.
Het Nederlandse bedrijf is al twee jaar op zeer kleine schaal actief in de Verenigde Staten. In 2002 opende Ahrend een vestiging in New York.
Dat beviel zo goed, zei algemeen directeur Th. van der Raadt vrijdag, dat zijn bedrijf snel wilde uitbreiden. Op eigen houtje zou dat niet lukken, dus ging Ahrend op zoek naar een partner.
Allsteel heeft vestigingen in een aantal grote steden, waaronder New York, Chicago, Dallas, San Francisco en Los Angeles. Bovendien verkopen zo’n 250 handelaars meubilair van de onderneming. Allsteel neemt de producten van Ahrend op in zijn assortiment.
Van der Raadt heeft grote verwachtingen van de overeenkomst. Het Nederlands ontwerp begint erg populair te worden in de Verenigde Staten en Canada. „Het trendy Nederlandse design slaat erg aan.”
Bovendien schakelen steeds meer Amerikaanse ondernemingen over op een meer zogenaamde Europese kantoorinrichting. De aparte werkhokjes, de zogenoemde cubicles, maken steeds vaker plaats voor een open werkplek. „En op dat gebied is Ahrend heel sterk.”
De Nederlandse onderneming denkt vooral klanten te werven in de muziek- en de mode-industrie en in de reclamewereld. Zo heeft het Italiaanse modeconcern Benetton zijn Amerikaanse hoofdkantoor al met Ahrend-meubels ingericht. Over enkele jaren wil Van der Raadt een omzet van enkele tientallen miljoenen euro’s in Noord-Amerika behalen.
Ahrend is sinds 2001 in handen van de investeringsmaatschappijen HAL Holding en Egeria. Het bedrijf is actief in onder meer Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Groot-Brittannië. Het kantoormeubilair wordt in Nederlandse fabrieken ontworpen en gemaakt.