Economie

Meeste mensen kopen meer kleding dan nodig is

Ongeveer de helft van de Europeanen en een meerderheid van de Aziaten in opkomende economieën koopt meer kleding, schoenen, tassen en accessoires dan hij of zij nodig heeft of gebruikt.

IPS
11 May 2017 08:03Gewijzigd op 16 November 2020 10:31
beeld ANP, Sander Koning
beeld ANP, Sander Koning

Vooral jongeren doen dit, blijkt uit deze week gepubliceerd onderzoek van milieuorganisatie Greenpeace. Twee derde van de inwoners van Hongkong zei meer kleding te hebben dan nodig was. Datzelfde gold voor 60 procent van de ondervraagden in China en voor ongeveer de helft van de Europeanen.

„Mensen worden niet gelukkiger van winkelen, want de euforie over het gekochte is meestal tijdelijk”, constateert Greenpeace. Bijna de helft van de kopers geeft aan dat de opwinding over de nieuwe aankoop al binnen een dag verdwenen is. „Ze beseffen meestal ook dat ze al te veel kleding hebben.”

De milieuorganisatie zegt dat „overconsumptie van mode diep geworteld zit in onze dagelijkse cultuur, zowel in Europa als in opkomende economieën zoals China.” Van de bevraagde Chinezen gaf 40 procent zelfs aan „excessief” en „dwangmatig” te winkelen, namelijk één keer per week of vaker. Jonge vrouwen met een hoog inkomen zijn hier het gevoeligst voor. De gemiddelde consument koopt volgens het onderzoek ongeveer één of twee keer per maand kleding.

Volgens Greenpeace wordt het koopgedrag beïnvloed door de sociale omgeving van mensen en hun mediagebruik. Sociale media als Instagram, Pinterest, Facebook en WeChat zouden in China de kooplust aanjagen.

Schonere industrie

Greenpeace lanceerde in 2011 de Detox my Fashion Campaign, gericht op een schonere textielindustrie. Bijna tachtig kledingmerken en toeleveranciers hebben sindsdien beloofd hun keten op te schonen door schadelijke chemicaliën te weren uit het productieproces.

Voor een gezonde planeet moet er echter meer gebeuren, zegt Greenpeace. „We moeten de manier waarop we consumeren veranderen en iets doen aan onze niet-duurzame levensstijl. We zouden geluk niet in winkelcentra en webwinkels moeten zoeken, maar op andere plaatsen.”

„Mode heeft altijd een prijs, en in de 21e eeuw wordt die betaald door miljoenen uitgebuite textielarbeiders, vooral in Azië, en door de planeet”, zegt de milieuorganisatie in het rapport.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer