Een zin als ”Verzamel alle moestuintjes” maakt hebberig
Afgelopen weken was er bij Albert Heijn voor het derde jaar op rij een moestuintjesactie. Dat kan maar één ding betekenen: voorgaande jaren heeft dit cadeautje bij de kassa de supermarkt geen windeieren gelegd.
1 De enige die echt beter wordt van een ‘gratis’ supermarktactie is de supermarkt zelf. De consument gaat niet alleen meer uitgeven (voor elke 15 euro krijg je een moestuintje mee naar huis), maar valt ook massaal voor actieproducten. Die zijn in de aanbieding en leveren bij de kassa ook nog eens een extra moestuintje op. Als moeder kun nog denken: laten we dit keer maar rustig aan doen, maar voor kinderen voelt dat anders. Dan staat er ineens een buurjongetje met handenvol ruilmoestuintjes bij de achterdeur en hebben wij er maar vier in huis en nog niet eens dubbele.
2 Een zinnetje als ”Verzamel ze allemaal!” maakt hebberig. Dat geldt voor moestuintjes, maar nog meer voor knuffeltjes, verzamelalbums en andere hebbedingetjes waarbij we niet rusten voor de serie compleet is. Zegelacties lijken minder invloed te hebben op de hoeveelheid aankopen die de klant doet. Hierbij speelt immers niet dat je ‘dubbele’ krijgt, maar plak je gewoon tot de kaart vol is. Dat weet de winkelketen ook, en daarom is het aantal zegels dat een klant moet sparen vaak aan de hoge kant. Neem een bestekactie van anderhalf jaar geleden, ook al bij Albert Heijn. Een klant rekende op de Facebookpagina van de supermarkt voor dat een gezin in een paar maanden tijd ruim 11.000 euro moest uitgeven om de serie compleet te hebben.
3 Er is nog een verliezer bij acties: het milieu. De prullaria –vaak van plastic en in zeecontainers vanuit China verscheept– belanden na dagen of weken meestal in een la en nog later in de kliko. In die zin zijn de moestuintjes een positieve uitzondering. Het milieu heeft er niet zo veel last van en de kinderen gaan lekker buiten aan de slag.