Binnenland

Fruitrijk moet 350.000 bezoekers naar Rivierenland lokken

Regio Rivierenland heeft een grote dagattractie nodig om het gebied een forse economische impuls te geven. Het toeristische project Fruitrijk moet binnen een aantal jaren ten minste 350.000 bezoekers naar het gebied trekken.

André Bijl
19 April 2017 16:57Gewijzigd op 16 November 2020 10:20
DODEWAARD. Artist impression van het toekomstige themapark Fruitrijk, een dagattractie en belevingscentrum rond het onderwerp fruit.  beeld RBT Rivierenland / BRC
DODEWAARD. Artist impression van het toekomstige themapark Fruitrijk, een dagattractie en belevingscentrum rond het onderwerp fruit.  beeld RBT Rivierenland / BRC

Dat blijkt uit een haalbaarheidsonderzoek dat onlangs werd afgerond. Het concept Fruitrijk staat voor het idee om een dagattractie en belevingscentrum rond het thema fruit te ontwikkelen.

Aan directe omzet moet Fruitrijk jaarlijks 7,5 miljoen euro opleveren. De entree is gratis en de inkomsten komen uit de horeca en verkoop van streekproducten. Daarnaast gaat ook de regio profiteren van het nieuwe attractiepark. Deze indirecte impuls wordt geschat op nog eens 4,5 miljoen euro.

Ambities

Volgens Richard de Bruin, directeur van het in Dodewaard gevestigde Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland (RBT), ontstonden de plannen voor Fruitrijk een aantal jaren geleden door de ambities van gemeenten en bedrijven om in het gebied een economische groei van 5 tot 10 procent te realiseren. „We hebben gekeken naar vraag en aanbod. Daaruit bleek dat ons aanbod op toeristisch recreatief gebied niet aansloot bij de vraag van de consumenten.”

Regio Rivierenland is het samenwerkingsverband van tien gemeenten in de Tielerwaard, de Culemborgerwaard, de Betuwe, de Bommelerwaard en het westen van het Land van Maas en Waal.

De Bruin: „Bezoekers kunnen in dit gebied volop wandelen en fietsen en het is reuze geliefd door de bloesem. Loevestein, de Tuinen van Appeltern, Kasteel Ammersoyen, de Mariënwaerdt, de Nieuwe Hollandse Waterlinie en het Geofort worden steeds populairder, maar we missen een grote publiekstrekker.”

Dragend thema

Er is daarom de afgelopen tijd nagedacht over een attractiepark dat past in de streek, aansluit bij de wensen van de consument en ook nog eens weerbestendig is. De plannenmakers gaan er voorlopig van uit dat fruit het dragende thema van het nieuwe park wordt. „Maar het kan ook water zijn of iets heel anders. Uiteindelijk bepaalt de investeerder dat, maar het thema moet wel bij de streek passen.”

De verkoop van verse streekproducten zoals fruit, sappen en vlees, gastronomie en beleving –het ter plekke bereiden van sappen en jams– vormen de basis van het nieuwe park. Laagdrempelige speelattracties voor de kinderen zijn een andere pijler. Evenementen door het hele jaar heen moeten ervoor zorgen dat bezoekers regelmatig terugkomen.

Half miljoen

Het aanvankelijke idee om een educatief themapark rond fruit en de streek te realiseren is inmiddels losgelaten. „Dat zou te museaal worden en te weinig bezoekers opleveren”, zegt de RBT-directeur. Wellicht nemen we in het nieuwe park dat aspect nog wel mee.”

Volgens de haalbaarheidsstudie moet Fruitrijk jaarlijks 350.000 bezoekers trekken. „Als het een beetje draait, is een half miljoen heel goed mogelijk. Daarmee staan we in één klap in de top vijf van attracties in Gelderland.”

De locatie van Fruitrijk staat nog niet vast, maar in het haalbaarheidsonderzoek worden drie mogelijke plekken aangewezen waar circa 10 hectare grond beschikbaar is: recreatiegebied de Gouden Ham in het Land van Maas en Waal, de Beldert bij Tiel of de omgeving van Deil.

Grote verblijfsaccommodatie

Behalve een dagattractie zoals Fruitrijk is de vestiging van grootschalige verblijfsaccommodaties een grote wens van het Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland (RBT) in Dodewaard. RBT-directeur Richard de Bruin: „Er zijn hier diverse campings, maar we hebben ook behoefte aan hotels en bungalows, zodat bezoekers langer in het gebied blijven.” De vergroting van de overnachtingscapaciteit wordt mogelijk gemaakt door de plannen om hotels te realiseren bij Landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt in Beesd en het Fruitpark in Ochten, terwijl de regio met de komst van een vestiging in Zaltbommel straks twee Van der Valkhotels telt.

Het verder professionaliseren van bestaande evenementen zoals Tiel Maritiem, de Aardbeiendag en de Tour de Waal op Bevrijdingsdag is een andere manier om toeristen te trekken. „Dergelijke evenementen zijn typerend voor de streek en geven de regio kleur”, zegt De Bruin. „We zoeken ook naar nieuwe evenementen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer