„Veel meer tv-reclame voor kiloknallers”
Het aantal tv-reclames van supermarkten voor stuntvlees zonder dierenwelzijnskeurmerk is met 40 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat zegt dierenwelzijnorganisatie Wakker Dier. „De afgelopen driekwart jaar waren er ruim 17.000 vleesreclames zonder enig dierenwelzijnskeurmerk op tv”, aldus het door de ontwikkelingen „ontstelde” Wakker Dier.
De organisatie baseert dit op gegevens van onderzoeksbureau Nielsen, dat de mediabestedingen in Nederland registreert. Het aantal spots voor vlees nam met 124 procent toe. In bijna de helft daarvan ging het om kiloknallers.
Vorig jaar was het percentage kiloknallers op tv nog wel hoger, maar door de totale stijging van de vleesreclames waren er feitelijk toch meer kiloknallerspots te zien. „De grote toename dit jaar komt voornamelijk door Jumbo en Lidl, die hun vleesreclames zonder keurmerk ruimschoots verdubbelden. Albert Heijn kiloknalde iets minder, maar nog steeds het meeste.”
Plus nam 72 procent van de spots voor vlees met dierenwelzijnskeurmerk voor haar rekening. Nog geen procent van alle tv-spots was voor biologisch vlees.