Kapper komt aan het bureau
Druk, druk, druk. De lengte van het gras in de tuin kan inmiddels concurreren met de bovenkant van de buxushegjes en de originele frisblauwe kleur van de auto is veranderd in een onbestemde grijstint. Om over de eigen haardos maar te zwijgen. Tijd voor een privé-tuinman, een autowasser op de parkeerplaats en een kapper aan het bureau.
Het is nog maar ruim drie jaar geleden dat John van Silfhout als medewerker van een grote assurantietussenpersoon het gat in de markt zag. „Ik regelde pensioenen, ongevallen- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor het personeel van onze klanten. Dat is mooi, maar van werkgevers hoorde ik telkens dat hun werknemers daar niet warm of koud van werden. Dat soort arbeidsvoorwaarden is niet meer dan normaal. Of ik niet iets speciaals kon aanbieden, was de vraag.”
Dat kon. En zo ontstond het idee voor een eigen bedrijf in gemaksdiensten, naast nog steeds financiële services. Van Silfhout: „Een groot ICT-bedrijf bood me alle ruimte. Dat was de start van wat Swinxx zou worden.” Binnen een half jaar sprokkelde de oprichter met behulp van internet, telefoon en de Gouden Gids allerhande aanbieders van de meest uiteenlopende services bijeen. „Qua dienstverlening is er een breed aanbod in Nederland. Swinxx brengt dat nu als een pakket op de markt.”
Gemak is het sleutelwoord. „In een tijd dat werkweken van vijftig uur niet ongewoon zijn en het aantal tweeverdieners toeneemt, komen er al snel zaken in de verdrukking”, weet Van Silfhout. En dus kan een werknemer via Swinxx een afspraak maken met een tuinman. Of hij laat de kapper op de zaak komen. Ook ontspanningsmassage op de werkplek is populair. „Ik heb onlangs een witte werkster voor mezelf geregeld. Bijzonder handig.”
De lijst is moeiteloos uit te breiden: een mobiel reisbureau, iemand die de hond uitlaat, een manusje van alles voor klusjes in en om het huis, een kledingwas- en strijkservice, een ”professional organizer” voor mensen die de chaos op welke manier dan ook niet meer overzien, een schoenmakersdienst en noem maar op. Maar ook een bedrijfsfeestje of een potje teambuilden in de Ardennen is niet teveel gevraagd.
Volgens de directeur zijn er weinig zaken die niet kunnen worden geregeld. „Pas belde er iemand met de vraag of we een bed voor hem konden kopen. Daar zorgen we dan voor. Maar ook het verlengen van een paspoort voor een buitenlandse werknemer is mogelijk.” De grens ligt bij „goed fatsoen en de algemeen aanvaarde moraal.” Van Silfhout: „Wij werken niet mee aan een afspraak met een prostituee en we brengen ook geen hasj rond in de Randstad.”
Gemaksdiensten als arbeidsvoorwaarden slaan aan. In de beginfase wist Swinxx vooral ’snelle’ internetbedrijven voor zijn producten te interesseren, niet in de laatste plaats vanwege het personeelstekort in deze tak van sport. Dat de klad inmiddels in die sector zit, is te merken. „Maar onze omzet blijft toch groeien doordat de vraag verschuift. Op dit moment is er veel belangstelling vanuit de overheid en de gezondheidszorg.” Ontwikkelingen op het gebied van personeelsbeleid en CAO-afspraken zijn hier mede debet aan. „We gaan zelfs gemaksdiensten aanbieden aan patiënten in een ziekenhuis. Je zult daar maar onverwachts moeten worden opgenomen terwijl er taken in de agenda staan die toch echt aandacht behoeven.”
Klanten als Zwitserleven, Deloitte & Touche, Arag (rechtsbijstand), Achmea en Centraal Beheer zijn meer dan tevreden, betoogt Van Silfhout. Dat geldt ook voor het personeel. Geld lijkt geen enkel probleem. „Daar heb ik me wel eens stiekem over verbaasd”, wil de oprichter van Swinxx wel kwijt. „Autowassen bijvoorbeeld is bepaald niet goedkoop. Voor een beurt van binnen en buiten is een klant 30 euro kwijt. En toch loopt het als een trein. Je weet dan ook niet wat je ziet als je je wagen terugkrijgt. Dan is-ie als nieuw.”
Een kwartiertje ontspanningsmassage voor het personeel kost een werkgever zo’n 13 euro, voor de bedrijfskapper dienen mannen 16 euro op tafel te leggen, vrouwen 18 euro. Wie zich eens een avondje wil laten rijden (drie uren), is voor de privé-chauffeur 53 euro kwijt. En tien keer de hond aan iemand anders toevertrouwen, komt op 80 euro. Enzovoort, enzovoort.
Swinxx telt inmiddels zeven fulltime arbeidsplaatsen. Van Silfhout: „Maar het is helemaal niet mijn bedoeling om hier zoveel mogelijk mensen neer te zetten. Onze kracht zit ’m juist in het gebruikmaken van de informatietechniek en logistieke systemen.” Hij werkt momenteel nog aan een systeem waarin een werknemer allerlei persoonlijke situaties kan laten doorrekenen. „Wat zijn de financiële consequenties wanneer ik op mijn zestigste wil stoppen met werken? Van die dingen. Internet zal daarbij een grote rol spelen.”
Concurrentie kent Swinxx wel, maar Van Silfhout is daar niet bang voor. „Niemand is tot nu toe in staat het te doen zoals wij. Het is namelijk niet zo dat iemand iets dergelijks kan opzetten met een zak geld in de hand. Je moet het in deze branche hebben van contacten, van gevoel. Dat blijkt een kunst te zijn.”