Online grijpt de macht in advertentieland
Reclames op internet nemen dit jaar definitief de kroon over in de advertentiemarkt. In digitale advertenties gaat later dit jaar voor het eerst meer geld om dan in televisie, radio en alle overige verschijningsvormen samen. Dat komt donderdag naar voren uit onderzoek van Deloitte.
De online-advertentiemarkt is het afgelopen jaar met 11,3 procent opnieuw explosief gegroeid, zo meldt brancheorganisatie voor online-advertenties IAB Nederland, dat opdracht gaf voor het onderzoek. De omzet van advertenties via onder meer zoekopdrachten, reclamebanners en social media groeide naar bijna 1,7 miljard euro.
Overige mediatypen als tv, radio en print brachten samen 1,8 miljard euro in het laatje. Het aandeel van traditionele media zal dit jaar volgens IAB naar verwachting licht krimpen, terwijl digitaal zijn opmars voortzet.
De totale advertentiemarkt in Nederland zit in de lift. Vorig jaar werd 3,5 miljard uitgegeven aan reclames, 2,1 procent meer dan het jaar daarvoor. Voor 2017 rekent IAB op een totale waarde van de advertentiemarkt van ruim 3,6 miljard euro.